• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری
  •  برج رسکت شهرستان مازندران استان ساری


برج رسکت

نام مرکز دیدنی

Resket Tower

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، دو راهی کیاسر و سد سلیمان

معرفی برج رسکت
برج رسکت از دیدنی ترین بناهای تاریخی شهر ساری است و قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری باز می گردد. بر اساس نظریه ها این برج درواقع آرامگاه چند تن از شهریاران آل باوند بوده است. تا سال ۱۳۴۰ خورشیدی در کف برج چندین پلکان به زیر برج راه داشته که ظاهرا گوردخمه و آرامگاه چندین شاه باوندی بوده است. گرچه هویت ایشان به طور حتم اعلام نشده اما برخی گمان می‌ کنند آرامگاه به شهریار ابن قارون تعلق دارد. علاوه بر این در سال ۲۳۷ قمری شهاب سنگی در این منطقه سقوط کرد که شهاب سنگ اسپهبد شروین نام گذاری شد. به همین جهت عده ای از پژوهشگران برج رسکت را یادبودی چند منظوره می دانند که در محل سقوط شهاب سنگ بنا شده است. 
اگرچه این برج در زمان غزنویان ساخته شده، ولی ‌در قرن پنجم هجری قمری حاکم مازندران از خاندان باوندیان بوده است که از اسپهبدان ساسانی محسوب می‌ شدند و از همین زمان در مازندران اقامت داشتند. آن ها با ورود اسلام به سرزمین خود مسلمان شده و به مدت 700 سال در مازندان حکومت ‌کردند. 
 برج رسکت، در روستایی به همین نام واقع شده و در تاریخ ۹ مرداد سال ۱۳۱۲ با شماره ۱۹۳ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. این برج در پلانی مدور شکل گرفته و ساختار آن از آجر می باشد. در ضمن، دو کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی در آن به چشم می خورد که از آثار حائز اهمیت این برج هستند. وجود این خط چندین قرن پس از ساسانیان، نشانه‌ ای از وفاداری به سنت های ایرانی پیش از اسلام در این منطقه است.

ویژگی های بنا
یکی دیگر از ویژگی های برج رسکت محل احداث آن است که در شیب تند کوهی سنگی در سال ۴۱۳ هجری قمری بنا شده است. از همین رو همواره این سوال مطرح بوده که چگونه این بنای آجری در این شیب تند پابرجا مانده و در برابر حوادثی مانند زلزله مقاومت کرده است. برای پاسخ به این پرسش یک چاه در اطراف برج حفر شد و طی آن بخشی از سکوی آجری کشف شد که نشان می داد سطح شیبدار را برای معماران برج از بین برده است. معماران این برج بواسطه تراشیدن سنگ های کوه، گودالی سنگی را ایجاد کردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند. ارتفاع این بنا به ۱۸ متر و محیط قسمت پایینی آن ۱۴.۷۶ متر است. مقرنس کاری های زیبا و تزیینی حد فاصل بخش فوقانی بدنه و آغاز گنبد برج را پوشش داده اند و دو کتیبه از جنس آجر به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی روی آن به چشم می‌خورند. 
سقف برج فرم مخروطی به قطر داخلی ۵۷.۴ متر دارد. لبه برج با ردیف مضاعفی از مقرنس های آجری آراسته به نقوش گچبری پوشانده شده است. یک کتیبه به خط کوفی در انتهای این مقرنس ها با گچ بری های زیبا کار گذاشته شده است، گرچه امروزه تنها قادر به دیدن یک سوم باقی مانده آن خواهید بود. این کتیبه در پس زمینه ای آبی رنگ، به خط کوفی و با رنگ سفید نوشته شده است. محتوای کتیبه آیاتی از قرآن بوده و چنین است: «بسم الله الرحمن الرحیم.. قل هو اللّه احد اللّه الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفواً احد. (سوره۱۱۲) بسم اللّه الرحمن الرحیم کلّ نفسِ ذائقه الموت (سوره ۲۱ ،آیه ‍۳۶)[ کذا فی اصل]. 
در قسمت فوقانی درب، کتیبه گچی دیگری نمایان است؛ متاسفانه این کتیبه نیز آسیب های بسیاری متحمل شده است. چهار سطر بر روی این کتیبه وجود دارد، سه سطر اول و نیمی از سطر چهارم به خط کوفی ریحان، درست مشابه کتیبه پیشین شکل گرفته و نیم دیگر سطر چهارم به خط پهلوی باستان نوشته شده است. متون نوشته شده با خط کوفی به واسطه خطی عمود دو قسمت شده اند که یکی از قسمت ها شامل مطالب تاریخی است و دیگری آیات قرآنی را در بر می‌گیرد. خط عمود دیگری به منظور جداسازی نوشته های کوفی از پهلوی رسم شده است. مفاد بخش اول نوشته های کوفی این گونه است: ″ لا اله إلاّ اللّه مخلصاً محمّد رسول اللّه صادقا″، به این جملات که نشانه های ایمان به اسلام در آن وجود دارد کلمات مخلصا به معنای خلوص قلبی و صادقا به معنای صداقت قلبی، افزوده شده است. چیز زیادی از مفـاد بخش تاریخی مگر دو کلمه هـذه الـقبّه باقی نمانده است.

مسیر دسترسی
برج رسکت در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر ساری است. بنابراین از طریق بلوار کشاورز وارد مسیر کیاسر شوید و پس از رسیدن به دوراهی کیاسر و سد سلیمان تنگه مسیر خود را به سمت سد سلیمان تنگه ادامه دهید. بعد از این سد، خروجی رسکت را در پیش بگیرید تا به روستای رسکت برسید.

جاذبه های منطقه
در طول مسیر فضاهای سبز زیبایی را خواهید دید و افزون بر این طبیعت جاذبه های توریستی دیگری نظیر سد سلیمان تنگه، سد ساری یا رجایی نیز به این برج بسیار نزدیک بوده و می‌ توانید از آن ها نیز دیدن کنید.

بهترین زمان برای بازدید از برج رسکت
یکی از خوش آب و هواترین مناطق کشور، شهرستان ساری می باشد و از همین رو بازدید از جاذبه هایش در تمامی فصول سال تجربه ای عالی خواهد بود. البته اگر قصد دارید از تفریحات آبی منطقه هم بهره ببرید بهتر است فصل های گرم تر را به عنوان زمان سفرتان انتخاب کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به برج رسکت

تفریحات نزدیک به برج رسکت

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 10 اکتشاف مهم باستان شناسی در ترکیه آشنا شوید

منطقه ای که اکنون به نام ترکیه شناخته می شود یکی از غنی ترین مکان های خاورمیانه برای سفرهای باستان شناسی و تاریخی است. امروزه برخی از مهم ترین اکتشافات باستان شناسی تاریخ در این کشور انجام شده است که در صدر فهرست قرار دارند.

متن کامل مقاله

این 10 کشور پتانسیل تبدیل شدن به مقاصد مهم گردشگری سال 2024 را دارند

چه در مورد پایداری وسواس داشته باشید و به دنبال برخی از زیباترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید در کارائیب باشید و چه از علاقه‌ مندان به تاریخ باشید که به دنبال مکان‌ های باستان‌ شناسی جدید هستند، مکان‌ های زیبای متعددی در سراسر جهان برای کاوش وجود دارد، از جمله مقاصدی که پیش‌ بینی می‌ شود در میان پربازدیدترین های جهان در سال 2024 باشند.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید