• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بازار قدیم آمل شهر مازندران استان آمل
  •  بازار قدیم آمل شهر مازندران استان آمل
  •  بازار قدیم آمل شهر مازندران استان آمل
  •  بازار قدیم آمل شهر مازندران استان آمل
  •  بازار قدیم آمل شهر مازندران استان آمل


بازار قدیم آمل

نام مرکز خرید

Amol Sassanid bazaar

شهرستان

آمل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، محله پایین بازار

معرفی بازار قدیم آمل
اگرچه جنگل ها و دریای خزر از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران هستند، جاذبه های تاریخی این استان هم دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارند و بازدید از آنها شما را ناامید نخواهد کرد. بازار قدیم آمل از جاذبه های تاریخی و فرهنگی در شهرستان آمل است که می توانید در سفر بعدی خود به مازندران از دیدن آن لذت ببرید. 
بازار قدیم آمل یکی از دیدنی ترین بخش های تاریخی این شهرستان است که بازدید از شهر آمل بدون دیدن آن کامل نمی شود. این بازار که به نام پایین بازار یا چهارسوق نیز شناخته می شود، بازاری باستانی است که درست در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. قدمت این بازار به عنوان یکی از ارکان اصلی و اولیه شهر آمل به زمان ساسانیان بر می‌گردد و خوشبختانه با گذشت صدها سال از بنا شدن آن، هنوز هم پابرجا است. البته برخی تغییرات و نوسازی غیراصولی انجام شده در این بازار، باعث شده تا زیبایی و ظاهر تاریخی خود را تا حدودی از دست بدهد، اما هنوز دارای اهمیت و اعتبار بسیار است. 
از ویژگی های این بازار می توان به حفظ ارتباط خود با محلات مسکونی مجاور اشاره کرد و اینکه هنوز هم به عنوان محلی برای تجمع و داد و ستد مردم استفاده می شود. مغازه های این بازار دارای سقف های سفالی شیب دار و جلو آمده ای هستند که به منظور محافظت در برابر باران و آفتاب ساخته شده اند و دارای فضاهای مناسب برای کاسبان در فروش اجناس آنها به وجود می آورد. بازار آمل مانند دیگر بازارهای قدیمی کشور، علاوه بر وظیفه اصلی خود که ایجاد محلی برای مبادله کالا است، دارای نقش فرهنگی و تبادل افکار و عقاید، نشر اخبار و مرکز ارتباطات اجتماعی مردم نیز بوده است. امروزه نیز این بازار نقش بسیار مهمی را در زندگی اقتصادی - اجتماعی مردم ایفا می‌کند. از جاذبه های بازار می توان به ساختار فضایی، عناصر معماری و کالاهای صنایع دستی و محصولات بومی و مساجد و خانه های تاریخی آن اشاره کرد.

بخش های بازار قدیم آمل
بازار قدیم آمل دارای یک راسته اصلی است که از میان بازار عبور می کند و در طرفین آن راسته های های متعددی مانند راسته عطاران، راسته پالان دوزان، راسته نمدمالان و نوراسته منشعب می شود که نقش مهمی در تشکیل و تعریف محدوده بافت بازار دارند. راسته اصلی درست بعد از پل دوازده چشمه شروع  می شود و به صورت قطری در داخل بازار و تا نزدیکی مرکز اصلی کاشی محله (مسجد حاج علی کوچک) امتداد می یابد. در گذشته هر یک از این راسته های فرعی مختص یک پیشه بودند. مثلا در راسته عطاران انواع مغازه های عطاری، داروهای گیاهی و سبزیجات کوهی قرار داشتند. امروزه اگر چه هنوز مغازه های قدیمی در راسته های بازار وجود دارند ولی مانند گذشته راسته ها تفکیک نشده و انواع مغازه های پوشاک، لوازم خانگی، میوه فروشی، برنج فروشی، صنایع دستی، ترشیجات و غیره را می توان در راسته های مختلف پیدا کرد. بازار قدیمی آمل علاوه بر اینکه یک اثر تاریخی ارزشمند کشورمان محسوب می شود، محل خوبی هم برای خرید های مقرون صرفه است و تقریبا تمام مایحتاج روزانه خود و همچنین محصولات و صنایع دستی محلی و ماهی تازه را می توانید در این بازار به قیمت مناسب خریداری کنید.
از جاذبه های اطراف بازار می توان به مسجد جامع آمل، پل معلق و پل تاریخی دوازده چشمه و رودخانه تاریخی هراز اشاره کرد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

مراکز خرید نزدیک به بازار قدیم آمل

دیدنی های نزدیک به بازار قدیم آمل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

این 10 کشور پتانسیل تبدیل شدن به مقاصد مهم گردشگری سال 2024 را دارند

چه در مورد پایداری وسواس داشته باشید و به دنبال برخی از زیباترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید در کارائیب باشید و چه از علاقه‌ مندان به تاریخ باشید که به دنبال مکان‌ های باستان‌ شناسی جدید هستند، مکان‌ های زیبای متعددی در سراسر جهان برای کاوش وجود دارد، از جمله مقاصدی که پیش‌ بینی می‌ شود در میان پربازدیدترین های جهان در سال 2024 باشند.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید