• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با مکان های جدید میراث جهانی یونسکو در سال 2021 آشنا شوید (قسمت اول)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۳/۱۷   تعداد بازدید : 1144   گروه مطلب : دیدنی ها


با مکان های جدید میراث جهانی یونسکو در سال 2021 آشنا شوید

از سال 1978، یونسکو هر ساله مکان های طبیعی و فرهنگی جدیدی را به فهرست میراث جهانی خود اضافه می کند و این سازمان به تازگی جدیدترین الحاقیه های خود را اعلام کرده است. به منظور حفظ «ارزش جهانی برجسته» این مکان‌ ها، این امتیاز حفاظت بیشتر در برابر تغییرات آب و هوایی و توسعه انسانی را فراهم می‌ کند و همچنین به مردم درباره اینکه چرا این مکان‌ ها بسیار خاص هستند، آموزش می‌ دهد. از مناطق جزر و مدی کره گرفته تا راه‌آهن دیدنی ایران، در اینجا به موارد خیره‌ کننده اضافه شده در سال 2021 اشاره شده است.

جزیره آمامی - اوشیما (Amami-Oshima)، جزیره توکونوشیما (Tokunoshima)، بخش شمالی جزیره اوکیناوا و جزیره ایریوموت (Iriomote)، ژاپن
این زنجیره دورافتاده از جزایر خالی از سکنه واقع در جنوب غربی ژاپن، به دلیل سطح بالای تنوع زیستی توسط یونسکو انتخاب شده است. این منطقه با 42698 هکتار جنگل بارانی نیمه گرمسیری در چهار جزیره آمامی - اوشیمو، توکونوشیما، ایریوموت و بخش شمالی اوکیناوا گسترده شده است. در میان جنگل‌ های حرا، کوه‌ ها و استخرهای صخره‌ای، از خرگوش آمامی در حال انقراض گرفته تا موش‌های مو بلند ریوکیو، گونه‌ هایی را می‌ بینید که در هیچ کجای زمین وجود ندارند.

جزیره آمامی - اوشیما (Amami-Oshima)، جزیره توکونوشیما (Tokunoshima)


ارسلان تپه، ترکیه
تصور می شود که این تپه 30 متری از هزاره ششم قبل از میلاد (حدود 8000 سال پیش) محل سکونت بشر بوده است. این مکان که در دشت مالاتیا در شرق ترکیه واقع شده است، حاوی شواهد جالبی از تمدن‌های پیشین آن است که شامل خانه‌ های خشتی مربوط به اوایل دوره اوروک (هزاره چهارم قبل از میلاد)، مجموعه کاخ‌ های مربوط به دوره کالکولیتیک پسین (هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد)، یک خانه سلطنتی و مجموعه آرامگاهی از دوره عصر برنز می شود. 

ارسلان تپه، ترکیه


جنگل های بارانی و تالاب های کلخی (Colchic)، گرجستان
گرجستان که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد، کشوری پر از مناظر طبیعی خیره کننده است. جنگل‌ های بارانی و تالاب‌ های کلخی که 80 کیلومتر از ساحل دریای سیاه را در بر می‌ گیرد نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این منطقه جنگلی انبوه شامل 1100 گونه گیاهی باورنکردنی و همچنین 500 گونه مهره داران و 19 گونه جانوری در معرض تهدید است.

جنگل های بارانی و تالاب های کلخی (Colchic)، گرجستان


مستعمرات نیک خواهی (Colonies of Benevolence)، بلژیک و هلند
پس از تلاش ناموفق برای افزودن مستعمرات نیک خواهی به فهرست یونسکو در سال 2018، این مکان در سال 2021 به ثبت رسیده است. این سایت میراث جهانی هفت "مستعمره" در سراسر بلژیک و هلند را در بر می گیرد که در آغاز قرن نوزدهم با ایده کاهش فقر از طریق ایجاد شغل در کشاورزی ایجاد شده اند. این سایت شامل سکونتگاه هایی در فردریک سوورد (تصویر)، ویلهلمینورد و وینهوییزن، و یک مستعمره بلژیکی در ورتل هستند. 

مستعمرات نیک خواهی (Colonies of Benevolence)، بلژیک و هلند


فانوس دریایی کوردو (Cordouan Lighthouse)، فرانسه
به گفته کمیته یونسکو، فانوس دریایی کوردو که به عنوان "پادشاه فانوس های دریایی" شناخته می شود، در پایان قرن شانزدهم ساخته شد و در آن زمان به عنوان "شاهکار سیگنال های دریایی" شناخته می شد. فانوس دریایی که بر روی یک پایه کم عمق و صخره ای در دهانه مصب ژیروند قرار گرفته، با گارگویل ها و حکاکی های دقیق پوشیده شده است.

فانوس دریایی کوردو (Cordouan Lighthouse)، فرانسه


گتبول (Getbol)، جزر و مد کره، کره جنوبی
در این عکس که به طرز خیره کننده ای پر جنب و جوش به نظر می رسید، مناطق جزر و مدی گتبول در جنوب غربی کره جنوبی به دلیل تنوع زیستی غنی انتخاب شدند. مناظر طبیعی پنج منطقه سئوچئون گتبول، گوچانگ گتبول، سینان گتبول و بوسئونگ - سونچئونگ گتبول یک زیستگاه ضروری برای پرندگان مهاجر، از جمله بسیاری از گونه های در معرض تهدید فراهم می کند.

گتبول (Getbol)، جزر و مد کره، کره جنوبی


منطقه فرهنگی حیما، عربستان سعودی
صدها سال است که مسافران آثار خود را بر روی دیوارهای صخره ای منطقه فرهنگی حیمای عربستان سعودی به جا گذاشته اند. این منطقه که از 34 مکان کوچکتر تشکیل شده است، دارای هنرهای خیره کننده فراوانی است که قدمت آن به جامعه نرجان برمی گردد که 7000 سال پیش در اینجا زندگی می کردند. نقاشی‌ هایی که به خوبی حفظ شده‌ اند، گیاهان، حیوانات، مردم و دیگر جنبه‌ های سبک زندگی باستانی را در اینجا نشان می‌ دهند.

منطقه فرهنگی حیما، عربستان سعودی


مجموعه جنگلی کائنگ کراچانگ (Kaeng Krachan)، تایلند
تایلند ششمین میراث جهانی یونسکو خود را با اضافه شدن مجموعه جنگلی کائنگ کراچان به این فهرست به دست آورد. جنگل های غنی از نظر بیولوژیکی 2915 کیلومتر مربع از استان های پچابوری و پراچواپ خیری خان را پوشش می دهند و از حیات وحش و گیاهان فراوانی پشتیبانی می کنند که از آن جمله می توان به تمساح سیامی در معرض خطر انقراض، گربه ببری در خطر انقراض و پلنگ ابری آسیب پذیر اشاره کرد.

مجموعه جنگلی کائنگ کراچانگ (Kaeng Krachan)، تایلند


معبد کاکاتیا رودرشراوا - راماپا Kakatiya Rudreshwara (Ramappa)، تلانگانا، هند
معبد کاکاتیا رودرشراوا در تلانگانا (که به عنوان معبد راماپا نیز شناخته می شود) یک شاهکار مهندسی است که قدمت آن به قرن سیزدهم می رسد و نمونه ای زیبا از صنایع دستی سلسله کاکاتیا می باشد. این مجموعه معبد که بر روی یک سکوی بلند ۱.۸ متری قرار دارد، توسط معماری به نام راماپا طراحی شده است. این معبد ظاهرا از آجر ساخته شده بود تا سبک باشد و بتواند روی آب شناور شود.

معبد کاکاتیا رودرشراوا - راماپا Kakatiya Rudreshwara (Ramappa)، تلانگانا، هند


 با مکان های جدید میراث جهانی یونسکو در سال 2021 آشنا شوید (قسمت دوم)



ماتیلدنوهه دارمشتات (Mathildenhöhe Darmstadt)، آلمان
ماتیلدنوهه دارمشتات که در زبان انگلیسی به عنوان مستعمره هنرمندان دارمشتات شناخته می شود، در سال 1899 تاسیس شد. این مستعمره در نزدیکی فرانکفورت در جنوب غربی آلمان واقع شده است و آثار هنری محلی و 23 هنرمند که در دوران اوج خود به آن تعلق داشتند را به نمایش می گذارد. امروزه ساختمان هایی که باقی مانده اند عبارتند از خانه ارنست لودویگ که به عنوان ساختمان مرکزی برای برگزاری اولین نمایشگاه خود طراحی شده است و استودیو پیکرتراش که فضای کاری برای خلاقان فراهم می کند.

ماتیلدنوهه دارمشتات (Mathildenhöhe Darmstadt)، آلمان


چرخه‌های نقاشی دیواری پادوآ در قرن چهاردهم، ایتالیا
به راحتی می توان ساعت ها به نقاشی های دیواری پیچیده ای که در هشت ساختمان زیبای پادوآ قرار گرفته اند، خیره شد. این آثار هنری که در قرن سیزدهم خلق شده‌ اند، شامل سقف نقاشی شده توسط جوتو در کلیسای کوچک اسکرووگنی (تصویر) و نقاشی‌ های دیواری توسط گوارینتو دی آرپو و جوستو د منابوی است.

چرخه‌های نقاشی دیواری پادوآ در قرن چهاردهم، ایتالیا


پاسئو دل پرادو و بوئن رتیرو (Paseo del Prado و Buen Retiro)، منظره ای از هنر و علوم، اسپانیا
اسپانیا بیش از 40 مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد، اما تا این سال هیچ یک از آنها در پایتخت آن نبود. با اضافه شدن این سایت در سال 2021، همه چیز تغییر کرد. پاسئو دل پرادو خیابانی پردرخت با شش موزه، از جمله موزه پرادو (تصویر) و همچنین فواره‌ ها و میدان‌ های تاریخی است. در همین حال، بوئن رتیرو یک پارک 118 هکتاری است که شامل پوئرتا د آلکالا، یک دروازه نئوکلاسیک پرآذین است.

پاسئو دل پرادو و بوئن رتیرو، منظره ای از هنر و علوم، اسپانیا


کوانژو (Quanzhou): امپراتوری جهان در سونگ یوان چین، چین
شهر باستانی کوانژو در شرق چین زمانی یکی از شلوغ ترین بنادر جهان بود. این شهر ساحلی که به عنوان یک مرکز حیاتی برای تبادل در سلسله های سانگ (960-1279) و یوان (1271-1368) عمل می کرد، دارای 22 مکان و بنای تاریخی است که در این سایت میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده اند. آنها شامل معابد، مجسمه ها، مساجد سابق، پاگوداها و ویرانه های بندر هستند.

کوانژو (Quanzhou): امپراتوری جهان در سونگ یوان چین، چین


شهرهای بزرگ آبگرم اروپا
11 شهر آبگرم در سراسر اروپا در سال 2021 توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده اند که پیشگامان استراحتگاه های آبگرم مدرن هستند. این مکان ها عبارتند از کارلووی واری در جمهوری چک (تصویر)، حمام در بریتانیا، مونتکاتینی ترمه در ایتالیا، و دیگر سایت ها در بلژیک، اتریش، آلمان و فرانسه قرار دارند. این شهرها با محبوب شدن در قرن 18 و 19، پیشگام نوع جدیدی از تعطیلات مبتنی بر سلامت، اوقات فراغت و تجمل بودند.

شهرهای بزرگ آبگرم اروپا


راه آهن سراسری ایران، ایران
راه آهن سراسری ایران از میان مناظر باشکوهی که شامل منطقه کوهستانی خوزستان می شود گذر می کند و در سال 1938 به عنوان یک شاهکار مهندسی در نظر گرفته می شد. حدود 190 تونل باید حفاری می شد و گذرگاه هایی به طول بیش از 2 هزار متر در مدت ساخت راه آهن 1392 کیلومتری باید ساخته می شد.

راه آهن سراسری ایران، ایران


سلط، اردن
شهر باستانی سلط در غرب مرکز اردن بسیاری از ساختمان های آهکی خیره کننده خود را از دوره عثمانی حفظ کرده است. این ساختمان ها به دلیل ترکیب منحصر به‌ فرد سبک‌ های معماری خود مشهور هستند. به ساختمان‌ های نواستعماری اروپایی و ساختمان‌ های هنر نو در کنار خانه‌ هایی که با استفاده از تکنیک‌ های سنتی و محلی ساخته شده‌اند فکر کنید. این شهر همچنین به دلیل طراحی غیر تفکیک‌ شده‌ اش قابل توجه است که نشان‌ دهنده فرهنگ تساهل بین مسلمانان و مسیحیان است که در اینجا توسعه یافته است.

سلط، اردن


مجتمع باستانی نجومی چانکیلو (Chankillo)، پرو
در حالی که این مجموعه ممکن است برای افراد معمولی چندان به چشم نیاید، اما 13 برج در چانکیلوی پرو در واقع بخشی از یک رصدخانه خورشیدی 2300 ساله هستند. این مکان ماقبل تاریخ در دره کاسما که بین سال‌های 250 تا 200 قبل از میلاد ساخته شده، به‌ عنوان یک تقویم اولیه استفاده می‌ شد، زیرا قوس‌ های طلوع و غروب خورشید با استفاده از برج‌ های آن اندازه‌گیری می‌ شد. این سازه اجازه می دهد تا روزهای سال با دقت یک تا دو روز محاسبه شود.

مجتمع باستانی نجومی چانکیلو (Chankillo)، پرو


منبع: loveexploring




نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید