• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 15 واقعیت جالب در مورد کشورهای سراسر جهان آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۰/۹/۸   تعداد بازدید : 17909   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


با 15 واقعیت جالب در مورد کشورهای سراسر جهان آشنا شوید

اگر به دنبال نکته های جالب در مورد کشورها هستید، یا صرفا علاقمند به درک حقایق جالب در مورد کشورهای مختلف می باشید، به جای درستی آمده اید. در زیر با 15 واقعیت جالب در مورد کشورهایی که شما را غافلگیر خواهند کرد آشنا می شوید. 

1. نائورو از نظر فنی محل زندگی بیشترین افراد دارای اضافه وزن در جهان است. 
این کشور جزیره ای کوچک در اقیانوسیه که رسما به عنوان جمهوری نائورو شناخته می شود، از نظر آماری دارای بیشترین افراد دارای اضافه وزن در این سیاره است. 97 درصد از مردان و 93 درصد از زنان در نائورو به چاقی مبتلا هستند. شاید به این واقعیت ربط داشته باشد که قبل از اینکه جمهوری نائورو نامیده شود، "جزیره دلپذیر" نامیده می شد. 
حتی بسیاری از مردم نمی دانند که این کشور وجود دارد. این جزیره کوچکی در میکرونزی، زیر منطقه اقیانوسیه است. نزدیکترین همسایه نائورو (300 کیلومتر دورتر) جزیره بانابا است که بخشی از کشور جزیره ای کمتر شناخته شده دیگری به نام جمهوری کیریباتی است.

1. نائورو از نظر فنی محل زندگی بیشترین افراد دارای اضافه وزن در جهان است.


2. استرالیا تنها قاره ای در جهان است که هیچ آتشفشان فعالی ندارد.
بقایایی از آتشفشان ها در استرالیا وجود دارد، اما آخرین باری که یکی از آنها فوران کرد هزاران سال پیش بود.
بنابراین، می‌ توانید نگران لگد زدن یک کانگورو به صورتتان، حمله عنکبوت‌ هایی به اندازه سگ‌ های کوچک یا مواجهه با سمی‌ ترین مارهای جهان باشید، اما لازم نیست نگران فوران‌ های آتشفشانی باشید که باعث اختلال در تعطیلات شما در مکان های دورافتاده می‌ شود. 

3. یکی از سرودهای رسمی ملت کوچک لادونیا، صدای پرتاب سنگ در آب است.
آنقدر حقایق جالب در مورد لادونیا وجود دارد که احتمالا مغز آدم های علاقمند به نکات جالب جغرافیایی سوت خواهد کشید!
لادونیا در حقیقت یک قطعه زمین به مساحت 1 کیلومتر مربع در داخل یک حفاظتگاه طبیعی در جنوب سوئد است. این بنا در سال 1996 پس از اختلاف حقوقی بر سر دو مجسمه بزرگ چوبی تاسیس شد. با این حال حتی یک شهروند لادونیا (که ظاهرا تا سال 2019 تعداد آنها به بیش از بیست و دو هزار نفر می رسید) هم در آنجا زندگی نمی کند، از جمله ملکه حاکم آن که یک شهروند متولد ایالات متحده است و هنوز هم در ایالات متحده زندگی می کند. 
این کشور تاریخ عجیبی دارد که می توانید به اندازه یک سفر کامل از آن لذت ببرید.

4. چین با وجود اینکه از نظر جغرافیایی بیش از 5 منطقه زمانی را در بر می گیرد، ولی زمان در تمام چین با منطقه زمانی پکن تنظیم شده است.
این هم برای دوستداران نکات جالب جغرافیایی، یکی دیگر از شگفتی هاست. 
منطقه زمانی واحد در سراسر چین که زمان استاندارد چین نیز نامیده می شود، در 4800 کیلومتر گسترده شده است.
این تقریبا به اندازه عرض ایالات متحده است. 
این باعث ایجاد انواع مشکلات برای مردم ساکن در چین می شود. به عنوان مثال، اگر خورشید در ساعت 6 صبح در سمت شرق کشور طلوع کند، برای کسانی که در غرب هستند تا ساعت 10 صبح طلوع نمی کند. غروب آفتاب هم همینطور است.

5. با 1896 کیلومتر طول، خیابان یانگ کانادا طولانی ترین خیابان در جهان است.
خیابان یانگ از مرکز شهر تورنتو شروع می شود و به رودخانه بارانی (شهری کوچک در مرز ایالات متحده با مینه سوتا) ختم می شود. 
خیابان یانگ تا سال 1999 رکورد طولانی ترین خیابان جهان را که توسط گینس تایید شده بود در اختیار داشت تا اینکه به طور ناگهانی این عنوان حذف شد. برخی بر این باورند که خیابان یانگ در کسویک، جامعه‌ای در خلیج کوک در شمال تورنتو، بسیار نزدیک‌ تر به شروع آن ختم می‌ شود.
به هرچه باور دارید، خیابان یانگ اغلب مکانی است که می‌ توان برای انجام فعالیت‌ در تورنتو به آنجا رفت، و تا زمانی که به طور رسمی خلاف آن اعلام شود، این خیابانی است که لقب طولانی‌ ترین خیابان روی کره زمین را می‌ گیرد. 

5. با 1896 کیلومتر طول، خیابان یانگ کانادا طولانی ترین خیابان در جهان است.


6. نیوزیلند اولین کشور مستقلی بود که در سال 1893 به زنان حق رای داد، اقدامی که دو سال بعد توسط همسایه اش استرالیا نیز دنبال شد.
به نظر می رسد نیوزلند عقل سلیم بیشتری نسبت به بسیاری از کشورها داشته است. آنها خیلی سریعتر از آنچه بقیه به نظر می رسند به چیزهای بدیهی رسیدند.
دو دهه طول کشید تا در این مبارزه پیروز شوند، اما رأی دهندگان نیوزلند سرانجام پیروز شدند.
از آن زمان، زنان در تمام پست‌ های کلیدی قانون اساسی، از جمله نخست‌ وزیر، رئیس مجلس نمایندگان، دادستان کل، و غیره (و آنچنان که باید) سمت‌ هایی داشته‌ اند. به خصوص در مدت پاندمی کرونا؛ به سختی می توانید شهروندان زیادی را در هر کجای کره زمین پیدا کنید که نخواهند فردی مانند نخست وزیر نیوزلند در راس کار باشد. 


 22 مورد از شگفت انگیزترین حقایق جهان



7. روسیه با وسعت بسیار زیاد جنگل های خود، بیشترین اکسیژن را برای سیاره ما تولید می کند.
احتمالا فکر کردید این عنوان متعلق به آمازون است.
در واقع این جنگل شمالی است، یک جنگل مخروطی (کاج و صنوبر)، نه یک جنگل گرمسیری که بیشترین اکسیژن را روی زمین تولید می کند.
این جنگل که "تایگا بیوم" نیز نامیده می شود، بخش های عظیمی از زمین را در اوراسیا و آمریکای شمالی بین مدار های 50 و 70 درجه شمالی پوشش می دهد که بزرگترین بخش آن در روسیه است.
این واقعیتی است که هر کسی است می تواند شگفت زده کند، اما وقتی بزرگی سرزمین روسیه را در نظر بگیریم، این کاملا منطقی است.

7. روسیه با وسعت بسیار زیاد جنگل های خود، بیشترین اکسیژن را برای سیاره ما تولید می کند.


8. 23 زبان بومی توسط دولت در گواتمالا به رسمیت شناخته شده است.
زبان رسمی گواتمالا اسپانیایی است، اما ۲۲ زبان بومی شهروندان مایا، شینکا و گاریفونا نیز به طور رسمی به رسمیت شناخته شده اند. البته بقیه ملل دنیا هم می توانند چندین زبان را به رسمیت بشناسند. به عنوان مثال کانادایی ها دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی هستند، در حالی که آنها یک تاریخ بومی دارند که قدمت آن به قبل از ورود انگلیسی ها و فرانسوی ها می رسد.
اکثر زبان ها در گواتمالا مایایی هستند، در حالی که دو استثنا، یعنی گاریفونا و شینکا، به ترتیب دارای منشاء کارائیبی و ناشناخته هستند. بر اساس مراجع، کمتر از 1٪ از کل جمعیت گواتمالا به این دو زبان صحبت می کنند، بنابراین با گنجاندن آنها در بین زبان های رسمی حتی اعتبار بیشتری به گواتمالا داده می شود. 

9. سودان جنوبی جدیدترین کشوری است که استقلال خود را اعلام کرده است، که در 9 جولای 2011 اتفاق افتاد.
سودان جنوبی پس از یک دهه جنگ داخلی خشونت آمیز از سودان اعلام استقلال کرد و به سرعت توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شد و به عضویت در سازمان ملل متحد دست یافت.
جدای از سودان جنوبی، مونته نگرو، صربستان و تیمور شرقی نیز در قرن بیست و یکم استقلال کامل خود را به دست آورده اند. جمهوری کوزوو در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد که هنوز به شدت مورد مناقشه صربستان است و تنها توسط 103 (از 193) کشور عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. 

10. سوئیس با سرانه تقریبا 10 کیلوگرم در سال برای هر نفر، بیشترین شکلات را در سال مصرف می کند.
آیا کسی می تواند آنها را سرزنش کند؟ در واقع هر شهر زیبای سوئیس صحنه شکلاتی زیباتری دارد.
با این حال، راستش را بخواهید، چرا نباید در یک صنعت خوشمزه شرکت کنید که کشورتان به پیشروی آن کمک کرده است؟
از زمانی که شکلات سازی در سوئیس در سال 1819 آغاز شد، آنها به طور مداوم برای کشف تکنیک های جدید ابتکار عمل به خرج داده اند. یک شکلات‌ ساز سوئیسی به نام رودولف لینت، حتی روش ذوب شدن در دهان خود را به نام "کنچینگ" ثبت کرد، که هنوز هم برای ساختن ترافل‌ های لیندور معروف لینت استفاده می‌ شود. 

10. سوئیس بیشترین شکلات را در سال مصرف می کند.


11. کانادا بیشترین دریاچه های روی زمین را دارد.
به طور دقیق بیش از 60٪ از کل دریاچه های جهان، از جمله دریاچه انتاریو، دریاچه سوپریور، دریاچه هرون، دریاچه میشیگان و دریاچه ایری در کانادا قرار دارد.
در مجموع، بیش از 2 میلیون دریاچه در کانادا وجود دارد که مساحت آنها به 10 میلیون کیلومتر مربع می رسد. برای اینکه بهتر درک کنید، در اینجا یک نکته جالب سفر وجود دارد، بیش از 550 دریاچه در کانادا بزرگتر از 100 کیلومتر مربع وجود دارد. این شگفت انگیز است.

12. اگر سرزمین‌های خارج از قلمرو یک کشور را بشمارید، در واقع این فرانسه است که با 12 عدد بیشترین مناطق زمانی را پوشش می‌دهد.
پلی‌نزی فرانسه، جزء قلمرو فرانسه و واقع در اقیانوس آرام جنوبی، در واقع 11 ساعت (یا منطقه زمانی) عقب تر از پاریس است.
همانطور که می توانید تصور کنید، این خود فرانسه نیست که تمام مناطق زمانی را در اختیار دارد، بلکه سرزمین های مختلف آن در سراسر جهان است.
اکثر مردم به طور خودکار تصور می کنند که این عنوان متعلق به چین یا روسیه است، و این باعث می شود که این واقعیت برای سرگرم کردن دوستانتان در یک مهمانی شام مفید باشد.

13. اولین باری که ایرلند برنده مدال المپیک شد در رشته نقاشی بود.
بله نقاشی، البته این رشته دیگر وجود ندارد، اما جک بی ییتس در المپیک 1924 پاریس برای نقاشی خود با عنوان "شنای لیفی" مدال نقره دریافت کرد. این نقاشی در گالری ملی ایرلند در دوبلین در کنار سایر آثار او و چندین نقاشی توسط پدرش، جان باتلر ییتس، به نمایش گذاشته شده است. 

13. اولین باری که ایرلند برنده مدال المپیک شد در رشته نقاشی بود.


14. چین و روسیه هر دو با 14 کشور هم مرز هستند.
چین و روسیه آنقدر کشورهای بزرگی هستند که تقریبا فراموش می کنید با تعداد زیادی از کشورها مرز مشترک دارند. جدای از یکدیگر، آنها با سه کشور دیگر مرز مشترک دارند که شامل قزاقستان، مغولستان و کره شمالی می شود. از بین 24 کشور هم مرز، کوتاه ترین طول، مرز 17 کیلومتری بین کره شمالی و روسیه و طولانی ترین آنها، مرز 7512 کیلومتری بین روسیه و قزاقستان است.
 
15. رواندا بالاترین درصد زنان را در پارلمان دارد.
تا زمان نگارش این مطلب، زنان 61 درصد از کرسی های پارلمان رواندا را به خود اختصاص داده اند.
از نظر تاریخی، تنها 20 کرسی برای زنان در پارلمان اختصاص داشت. امروزه، 49 کرسی از 80 کرسی را زنان پر می کنند، چرا که آنها بر کل جمعیت کشور غالب هستند.
پس از نسل کشی رواندا در اوایل دهه 1990، زمانی که بیش از 1 میلیون رواندایی کشته شدند، بیش از نیمی از کل جمعیت کشور را زنان تشکیل می دادند. 
رواندا کشوری است که همیشه بازدید از آن هیجان انگیز است. طبیعت این کشور و به ویژه تجربیاتی مانند قدم زدن در مسیر پیاده روی گوریل‌، واقعا شگفت‌ انگیز است. 


منبع: travelingmitch





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید