• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


سی و چهار واقعیت شگفت انگیز درباره اسلواکی که احتمالا متعجب خواهید شد

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۰/۲/۲۷   تعداد بازدید : 5706   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


با 34 واقعیت شگفت انگیز درباره اسلواکی آشنا شوید

نوشتن در مورد اسلواکی به معنای مناظر زیبایی است که در اطراف می توان دید. اما در کنار مناظر زیبای کشور، واقعا چه چیزی در مورد آن می دانیم؟ اسلواکی در اروپا است اما بیشتر مردم در مورد مکان های گردشگری اطلاع دارند که اغلب شامل اسلواکی نمی شود. با این حال، پس از دانستن درباره این کشور، احتمالا نظر خود را تغییر می دهید و در لیست مکان های دیدنی شما نیز جایگاهی خواهد داشت! چیزی که می توانم به شما اطمینان دهم این است که این سرزمین پر از تاریخ و مکان های تاریخی است. این کشور قلعه ها و کاخ های بسیاری را در خود جای داده است و شما هرگز مکانی به این اندازه باشکوه پیدا نخواهید کرد و احتمالا متعجب خواهید شد چرا قبلا از آن بازدید نکرده اید. 
در ادامه، ما این مسأله را با ذکر چند واقعیت شگفت انگیز در مورد این کشور که هیچ اطلاعی از آن ها نداشتید، برای شما حل کرده ایم. با این حال، اگر قبلا اینجا بوده اید، به ما در بخش نظرات اطلاع دهید که چه چیز جالب دیگری می دانید و ما مطمئنا آن ها را اضافه خواهیم کرد. بنابراین ادامه مطلب را بخوانید و برنامه سفر خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید و بعدا از ما تشکر کنید!

1. قدیمی ترین زیر زمین با قدیمی ترین داروخانه
آیا از بزرگترین مجتمع زیرزمینی اروپای مرکزی اطلاعاتی دارید؟ خوب، این زیرزمین شامل یک سرداب، زیر قلعه کِروِنی کامن (Cerveny Kamen) است و یکی از قدیمی ترین داروخانه های اروپا را در خود جای داده که در سال 1649 در اینجا تاسیس شده است. 

1. قدیمی ترین زیر زمین با قدیمی ترین داروخانه


2. روزهای دارای نام مانند روز تولد شما 
هر روز برای یک نفر روز تولد است! این کشور برای هر روز از سال یک یا دو نام اختصاص داده است که بطور شگفت انگیزی حتی در تقویم ها نیز ذکر شده اند! این به شما این حس را القا می کند که وقتی روز نام شما فرا می رسد باید یک مهمانی برای شما برگزار شود، دقیقا مانند جشن تولد. 

3. آثار تاریخی متحرک
آیا از شنیدن آثار تاریخی در حال حرکت شوکه شدید؟ خوب، بیایید بیشتر در مورد این اثر منحصر به فرد صحبت کنیم. یک بیت الحم به طول 8.5 متر با اشکال متحرک ساخته شده و اکنون در خانه رحمت (House of Mercy) در راجکا لسنا (Rajecka Lesna) قرار دارد. جالب اینجاست که ساخت کل این اثر 15 سال به طول انجامیده است. زمان بسیار زیادی است.

3. آثار تاریخی متحرک


4. یک ساعت خورشیدی واقعی
اسلواکی ساعت خورشیدی دارد که زمان خورشیدی دقیق را نشان می دهد و تنها ساعت در نوع خود است. این ساعت در استارا بیستریکا (Stara Bystrica) واقع شده است و علاوه بر این، بزرگترین مجسمه چوبی در اسلواکی را نیز دارد.

5. کلیساها از چوب ساخته شده اند؟
تقریبا 50 کلیسای ساخته شده از چوب وجود دارند که در سراسر کشور اسلواکی یافت می شوند. آن ها بسیار خوب حفظ شده اند و همچنین بخشی از میراث فرهنگی یونسکو می باشند. جالب ترین چیز در مورد آن ها این است که آن ها کاملا از چوب چوب ساخته شده اند و حتی از یک میخ هم در ساخت آن ها استفاده نشده است. قدیمی ترین آن ها کلیسای سنت فرانسیس آسیسی است که در سال 1500 احداث شد. این کلیسا در هرواتوف (نزدیک باردیوف) قرار دارد.

5. کلیساها از چوب ساخته شده اند؟


6. عشق به اسب
درست مانند کلیساهای چوبی، یک اسب نیز وجود دارد، اما به جای چوب کاملا از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. علاوه بر این، این اثر به عنوان مرتفع ترین تندیس حیوان در کل جهان نیز شناخته می شود. محل آن در مرکز ورزش و کنگره در سامورین کیلیستوف است و وزن آن 20 تن و ارتفاعش 9 متر است. 

7. اثر شیطان
در اسلواکی حتی شیطان نیز صخره مخصوص خود را دارد. کاملا منحصر به فرد و خارق العاده است، اینطور نیست؟ در واقع این یک سنگ قارچی به نام صخره شیطان (Devil’s Rock) است. این مکان در مسیر طبیعت نزدیک روستای بودکا (زولن) قرار دارد. می توان آن را به صورت صخره ای بزرگ و گرد مشاهده کرد که بر روی سطح کوچکی از تپه ای مرتفع قرار گرفته است. این صخره بسیار خوش عکس، و منظره آن بسیار جذاب است. 

8. آب شیرین بیشتر
وقتی صحبت از بزرگترین ذخایر طبیعی آب شیرین می شود، اسلواکی بعد از اتریش در رتبه دوم قرار می گیرد. آب با کیفیت بالا آزادانه از هر شیر آبی در این کشور جریان می یابد و بنابراین چه کسی به دستگاه تصفیه آب نیاز دارد، درست است؟ آب شیرین اساسا ذخایر زیرزمینی زیتنی استروف (Zitny Ostrov) است. 

9. گنج واقعی
شما می توانید یک گنج واقعی را در موزه ویکودوسلونسک (Vychodoslovenske) مشاهده کنید. تقریبا 3 هزار سکه طلا، زنجیرهای طلای چندین متری و انواع مختلفی از مدال ها و لوازم جانبی در حین فعالیت های ساختمانی در کوسیچ پیدا شد. گفته می شود که این گنج طلا متعلق به قرن هفدهم است.

10. آبفشان های منحصر به فرد
علاوه بر ایسلند، جایی که می توانید آبفشان های زیادی پیدا کنید، در اسلواکی نیز آبفشان های فعال وجود دارد. این آبفشان ها آب را به ارتفاع 15 متر به هوا پرتاب می کنند و هر یک و نیم روز این کار را انجام می دهند. 

10. آبفشان های منحصر به فرد


11. زیباترین زنان جهان
طبق برخی تحقیقات، اسلواکی یکی از سه کشور برتر دارای زیباترین زنان در کل جهان است. از هر اسلواکیایی بپرسید آن ها به شما خواهند گفت که چقدر از میراث بلوند خود احساس غرور می کنند. 

11. زیباترین زنان جهان


12. مرتفع ترین محراب چوبی
بلندترین محراب چوبی جهان در شهری قدیمی و قرون وسطایی به نام لِوُکا (Levoča) واقع شده است. ساخت این محراب توسط استاد پل انجام شده و مکان این اثر با ارزش کلیسای سنت جیمز، مرکز تاریخی کوچک شهر است. یک بار دیگر، درست مثل کلیساهای ذکر شده در بالا، این محراب نیز بدون استفاده از هیچ میخی ساخته شده است. احتمالا به همین دلیل و چند مورد دیگر، کل مرکز شهر نیز در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

13. فراوانی چشمه های آب معدنی
این کشور در حال حاضر دارای آب شیرین و آبفشان است، اما علاوه بر این، این کشور منابع مختلف آب معدنی و چشمه های آب گرم درمانی نیز دارد. بیشتر آن ها برای اهداف درمانی و تفریحی تقریبا در 21 تفرجگاه اسپا مورد استفاده قرار می گیرند. این مکان بسیار متفاوت از چشمه های آب گرم ایالات متحده است زیرا بیشتر به آن ها به عنوان یک چیز لوکس نگاه می شود و بسیار گران هستند. چشمه های موجود در اسلواکی مقرون به صرفه و با دوام هستند. رومی ها، سلت ها و لودویگ ون بتهوون، برای لذت بردن از مزایای چشمه ها از شهر اسپای پیستانی (Piešťany) بازدید کردند.

14. یک ملت متنوع
اسلواکی تقریبا 9 پارک ملی و 14 منطقه حفاظت شده دارد که واقعا بهشت مسافران هستند. سفر به اسلواکی بدون بازدید از این پارک ها یا مناظر و کوه های مرتفع تاترا (با داشتن قله های مسحور کننده 2500 متری و دریاچه های یخ زده زیبا که هزاران سال پیش تشکیل شده اند) تکمیل نمی شود. این فهرست به اینجا ختم نمی شود، اماکن با شکوه دیگری از جمله بهشت اسلواکی با دره های وحشی لو تاترا (Low Tatras) با چمنزارهای کوهستانی نفوذ ناپذیر و دره های خیره کننده در لیتل فاترا (Little Fatra) و پینینی (Pieniny) وجود دارد.


 بهترین کارهایی که می توان در شهر شگفت انگیز کوشیتسه اسلووکی انجام داد



15. سفرهای رایگان
این یک قانون عالی است که از نوامبر سال 2014 اجرا شده و بر اساس آن کلیه کودکان، دانشجویان (کمتر از 26 سال)، بیوه ها و افراد مسن مجاز به سفر رایگان با استفاده از سیستم راه آهن ملی هستند. افراد در گروه های فوق باید شهروند یا ساکن دائمی کشورهایی باشند که عضو اتحادیه اروپا هستند. روند کار کاملا ساده است، تمام آنچه نیاز دارید این است که در میز پرداخت ثبت نام کنید تا کارت خریدی دریافت کنید که مخصوص شما خواهد بود. سپس باید بلیط کرایه صفر را برای یک مقصد خاص درخواست دهید و از سواری خود لذت ببرید. 

16. نقطه میانی اروپا
نقطه میانی اروپا اینجا در اسلواکی قرار دارد! می خواهید بدانید مکان دقیق آن کجاست؟ خوب، این نقطه در روستای کرمنیک بان (Kremnické Bane)، درست در مجاورت کلیسای باپتیست سنت جان واقع شده است. آنچه باعث تأسف می شود این واقعیت است که این تنها نقطه نیست. این به دلیل انواع مختلف محاسبات دیگر کشورهای موجود در این لیست است که به داشتن نقطه میانی اروپا افتخار می کنند. 7 دهکده اروپایی دیگر نیز ادعای میزبان این نقطه میانی خیالی را دارند. به عنوان مثال، یک مکان تفریحی معروف در پیست اسکی کراهول (Krahule) در نزدیکی روستای کرمنیک بان نیز "مرکز اروپا" نامیده می شود.

16. نقطه میانی اروپا


17. حقایق ارزی
اسلواکی یکی از کشورهایی است که نه تنها عضو اتحادیه اروپا است بلکه در لیست کشورهای منطقه یورو نیز قرار دارد. ارز قدیمی اسلواکی، کرونا (SKK)، در سال 2009 از گردش مالی جمع شد و با ارز جدید یوروی اروپا (یورو) جایگزین شد. بنابراین اسلواکی به جز اتریش، دارای یک مزیت نسبت به همه کشورهایی است که آن را احاطه کرده اند، زیرا آن ها از واحد پول مخصوص خود استفاده می کنند. از این رو، موقعیت مطلوبی برای مسافران و گردشگران خارجی دارد. 

17. حقایق ارزی


18. هم مرزی با دو کشور
پایتخت اسلواکی، براتیسلاوا، با دو کشور اتریش و مجارستان همسایه است. این امر باعث می شود که براتیسلاوا تنها پایتخت در کل کره زمین باشد که با دو کشور مستقل مرز مشترک دارد. علاوه بر این، وین پایتخت اتریش، فقط در فاصله 60 کیلومتری آن قرار دارد. هر دوی این شهرها در ساحل رودخانه دانوب ایجاد شده اند. اگر علاقه مند باشید یک سفر دریایی روی این رودخانه انجام می شود و سفر از وین تا براتیسلاوا فقط 90 دقیقه طول می کشد.

18. هم مرزی با دو کشور


19. معماری مردمی
دهکده دیدنی چیچمانی (Čičmany) در مناطق شمالی اسلواکی دارای رتبه برتر معماری محلی در جهان است. این دهکده که توسط صخره های عظیم احاطه شده است، به خصوص برای خانه های چوبی قدیمی اش مشهور است. بخش هایی از این اقامتگاه های چوبی با طرح های هندسی سفید تزئین شده اند. الگوهای مشابه را می توان در لباس های محلی روستاییان مشاهده کرد. بیش از 130 خانه وجود دارد که به این بخش تاریخی حفاظت شده تعلق دارند. 


20. بیشترین تعداد غارها
کاملا درست است که غارهای متعددی در اسلواکی کشف شده است. اگر به یک عدد دقیق نیاز دارید، می گویم که احتمالا تعداد آن ها حدود شش هزار است. این غارها بسیار دیدنی هستند و می توان آن ها را در پارک های ملی لو تاترا، بهشت اسلواکی و کارست اسلواکی کشف کرد. غارها به عنوان نمادی از شگفتی های واقعی طبیعت هستند. به خصوص دو غار وجود دارد که توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. اولین غار اوچتینسکا آراگونیت (Ochtinska Aragonite) است و تنها غار آراگونیت می باشد که در اروپا کشف شده است. غار دوم غار کراسنوهورسکا (Krasnohorska) است که ستون 34 متری آن در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است.

20. بیشترین تعداد غارها


21. بیشترین تعداد قلعه ها و کاخ ها
همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، چندین قلعه، کاخ، و دژ وجود دارد که جالب ترین موارد در مورد اسلواکی هستند. این آثار سال هاست که همیشه بحث داغ شهر بوده اند! کافیست تعداد حیرت آور 180 قلعه و 425 دژخیم را در کشوری تصور کنید که جمعیت آن از شهر نیویورک کمتر است. اثر هنری واقعی قلعه قرون وسطایی اسپیش (Spiš) است که به طور منظم هزاران بازدید کننده را به خود جلب می کند. این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های اروپا است و در فهرست میراث فرهنگی و طبیعی جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. 

21. بیشترین تعداد قلعه ها و کاخ ها


22. یک اسباب بازی بسیار قدیمی
یکی از قدیمی ترین اسباب بازی های اروپا درست در اسلواکی در مکان باستان شناسی نزدیک کوسیچ کشف شد. این قطعه از گور یک کودک کشف شد و شبیه یک ارابه دستی با چهار چرخ به نظر می رسد. تخمین زده شده است که قدمت آن به دوره 1600 قبل از میلاد بر می گردد و اکنون برای نمایش در انستیتوی باستان شناسی SAV در کوسیچ قرار داده شده است.

23. به خاطر رقص های مردمی اش شهرت دارد
رقص محلی اسلواکی یکی از جذاب ترین موارد در این کشور است. سبک ها و رنگ های مختلف لباس الهام گرفته از منطقه ای است که به آن تعلق دارند و شیوه خاصی از زندگی هستند. در واقع، گروه های قومی بی شماری در این کشور وجود دارد. این رقص ها با ویژگی هایی مانند چابکی، خلق و خو و پیروی از آهنگ سازهایی مانند سیمبالو، ویولن و باس مشخص می شوند. نمایش های محلی را می توان در جشنواره های محلی در تابستان مشاهده کرد. 

24. تا می توانید بدوید
یک ماراتن سنتی در این کشور وجود دارد که قدیمی ترین در اروپا است و به نام ماراتن صلح کوسیچ شناخته می شود. این مسابقه در راستای قدیمی ترین ماراتن جهان است که در جایگاه دوم پس از ماراتن بوستون قرار دارد. این مسابقه یک رویداد سالانه است که در اولین یکشنبه ماه اکتبر در کوسیچ برگزار می شود.

25. پنیر اسلواکی
اسلواکی یک غذای ملی به نام بریندزوف هالوسکی (Bryndzové halušky) دارد. بهترین ویژگی آن وجود پنیر تخمیر شده ای است که از شیر گوسفند تهیه شده و بریندزا (bryndza) نامیده می شود. این غذا از سیب زمینی درست شده و روی آن بیکن سرخ شده ریخته می شود. این یک غذای منحصر به فرد است اما در تمام مناطق اسلواکی یافت می شود. این غذا بسیار محبوب است و اصلی ترین غذای رستوران ها می باشد. با این حال، باید مراقب نسخه معتبر آن بود زیرا نسخه های مختلفی از آن در دسترس است. 

25. پنیر اسلواکی


26. اولین سیستم نوشتاری در اینجا ایجاد شد!
اسلواکی محل زندگی گروه های مختلفی از مردم بوده که هزاران سال پیش این منطقه را فتح کرده و در آن زندگی کرده اند. سلت ها کشور را در دوره مدرنیزاسیون در اسلواکی در سال 450 قبل از میلاد فتح کردند. آن زمان بود که اولین سیستم نوشتاری، معروف به بیاتک (Biatec)، ایجاد شد.

27. سرانجام یک ملت مستقل!
اسلواکی امروزی را می توان به امپراتوری بزرگ موراویا مرتبط دانست. این امپراتوری در قرن 9 میلادی بنیانگذاری شد. هنگامی که امپراتوری موراویا در اوج قدرت خود بود، بخش هایی از لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی را به خاک خود ضمیمه کرد. پس از شکست این امپراتوری، اسلواکی برای بیش از 1000 سال به بخشی از پادشاهی مجارستان تبدیل شد. پس از جنگ جهانی اول، اسلواکی به بخشی از کشور خودمختار چکسلواکی تبدیل شد. رهبر اصلی آن ها، توماس ماساریک، در سال 1918 انتخاب شد. به دنبال جنگ جهانی دوم، چکسلواکی به یک کشور کوچک کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. به دنبال سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989، چکسلواکی به آزادی رسید. در نهایت اسلواکی و چک به طور مسالمت آمیز برای جدایی توافق کردند. این رویداد به عنوان جدایی مخملی (Velvet Divorce) شناخته شده است. پس از این تقسیم، اسلواکی در سال 1993 به یک کشور کاملا خودگردان تبدیل شد و به دنبال آن، در سال 2004 وارد اتحادیه اروپا شد. 

28. همه برای اندی وارول (Andy Warhol)
والدین اندی وارول، استاد هنر پاپ، در مدیزیلابورک (Medzilaborce)، یک شهر اسرارآمیز اسلواکی بزرگ شدند. بنابراین، این مکان پس از پیتسبورگ، دومین مکان بزرگ برای جمع آوری آثار وی شده است. افراد مشهور دیگری نیز وجود دارند که به میراث اسلواکی تعلق دارند که شامل بازیگر زن آدری هپبورن و آنجلینا جولی به همراه خواننده جان بون جووی است. 

29. یکی از پایین ترین نرخ های تولد
زنان در اسلواکی به طور متوسط 1.3 فرزند دارند. طبق اطلاعات بانک جهانی، این کشور یکی از کمترین نرخ های تولد را در جهان دارد (نرخ تولد در انگلیس 1.8 است و در نیجر که در بالای جدول قرار دارد، 7.6 است). 

30. از نوشیدنی کمی بیشتر لذت ببرید
اسلواکی در بالای جدول کشورهای دارای بیشترین افراد مست قرار دارد. این کشور در فهرست 10 کشور برتر جهان قرار گرفته است. طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی، هر فرد بالغ به طور متوسط سالانه معادل 13 لیتر الکل مصرف می کند. بلاروس با مصرف سالانه 17.5 لیتر به ازای هر بزرگسال جایگاه اول را دارد. 

31. کاملا محصور در خشکی
اسلواکی از هر طرف مرز خشکی دارد و بار دیگر راه خود را در میان فهرست دیگری که متشکل از 45 کشور محصور در خشکی جهان است باز می کند. 

32. کوتاهترین پرواز
فلای نیکی (FlyNiki)، یک شرکت هواپیمایی مستقر در وین، ادعا کرده است که سریعترین پرواز بین المللی جهان را انجام می دهد. این پرواز از وین به براتیسلاوا است و 10 دقیقه بیشتر طول نمی کشد. با این حال، این پرواز متوقف شده است. وین و براتیسلاوا با فاصله 60 کیلومتری از یکدیگر به عنوان نزدیکترین پایتخت های جهان شناخته می شوند. 

32. کوتاهترین پرواز


33. ازدواج زودهنگام
اگر نمی توانید منتظر ازدواج باشید، اسلواکی مکان مناسب شماست. زنان اینجا وقتی که بسیار جوان هستند ازدواج می کنند و این میانگین سنی در اتحادیه اروپا 24 سال است. به همین ترتیب، زنان در لیتوانی و لهستان در کنار آن ها قرار می گیرند.

34. تشریفات نامه
تیم سفارت های اسلواکی و اسلوونی هر ماه یک بار به همراه همکاران خود دور هم جمع می شوند تا نامه هایی را که به اشتباه دریافت کرده اند مبادله کنند!

منبع: ohfact





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید