• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا می دانید هالووین در سراسر دنیا چگونه برگزار می شود؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۸/۹   تعداد بازدید : 14957   گروه مطلب : فرهنگ و هنر


در السالوادور فستیوالی شبح گونه، بنام لاکالابیوزا را جشن می گیرند
در السالوادور (El Salvador)  فستیوالی شبح گونه، بنام لاکالابیوزا (La Calabuza) را جشن می گیرند

در آمریکا تجربه مراسم هالووین در پوشیدن لباسهای مخصوص و قاشق زنی خلاصه می شود، اما در بخشهای دیگر دنیا جشنهای هالووین به اجتماع در قبرستان تا گاو بازی تقسیم می شود.
جشنواره گاوها در نپال کارناوال جشن مردگان می باشد، درحالیکه فستیوال روح های گرسنه یک سنت قدیمی چینیست که شامل روشن کردن فانوس های کاغذی و رفتن به اپرا می شود.
در این مقاله به چگونگی جشن گرفتن عجیب ترین و ترسناک ترین تعطیلی سال خواهیم پرداخت.
لباس پوشیدن به شکل روح، شیطان، اشخاص خیالی و یا معروف و همچنین مراسم قاشق زنی دیدگاه آمریکایی ها از هالووین می باشد، اما ریشه های اصلی این جشن در نام های متعددش قرار دارد. در اصل هالووین یک شب قبل از روز مقدسین و مقربین یا همان روز ارواح پاک است که هر دو روز مربوط به احترام به مردگان می باشد. با این حال هالووین تنها یکی از فستیوال های احترام و یادآوری مردگان در دنیاست که شامل مراسم مختلفی از روشن کردن فانوس های کاغذی و میهمانی گرفتن در قبرستان ها تا گاوبازی می شود.       

بادبادکهای غول پیکر، گواتمالا (Guatemala)
به پرواز در آوردن بادبادکهای غول پیکر در قبرستان شهرهای سومپنگو (Sumpango) و سانیگو ساکاتِپِکز (Santiago Sacatepequez) روشی برای جشن گرفتن روز مقدسین در گواتمالا می باشد. این بابادکها بطور معمول گرد، رنگارنگ با طرحهای گل، حیوانات و اشکال هندسی مثل پارچه های پشمی کشورهای مایایی می باشند که اغلب 12 متر یا بیشتر پهنا دارند. بادبادکها دست ساز هستند و از پارچه، کاغذ و چوب بامبو توسط روستاییها ساخته می شوند. مردم بر این باورند که هر چقدر بادبادکها بالاتر بروند پیام آنها به مردگان در بهشت نزدیکتر می شود. 
این سنت ۳ هزار ساله مایایی خیلی قبلتر از زمان پیدایش کاتولیسم توسط اسپانیایی ها در گواتمالا آغاز شده است. 

بادبادکهای غول پیکر، گواتمالا (Guatemala)


کارناوال هالووین کنار رود فویل (Banks of the Foyle Halloween Carnival)، ایرلند شمالی 
ایرلند جاییست که هالووین در آن تحت عنوان جشن سوون (Samhain) که جشنی برای برداشت محصول سلت هاست بوجود آمد و در واقع زمانیست که ارواح در بین زندگان قدم می زدند. سنتهایی که در آن به وفور یافت می شود سنت هایی نظیر آتش بازی، خوردن کیک کشمشی و یا کیک میوه ای که محتویات داخل آن آینده شما را پیش بینی می کند. به عنوان مثال یافتن حلقه نشانه ازدواج در طول سال آتی، انگشتانه که نشانه دوران تجرد در طالع و یا تکه چوب که نشانه سفرهای زیاد می باشد. به این ترتیب این کارناوال بزرگترین راهپیمایی لباسهای هالووین اروپا، در شهر دری (لاندندری) در ایرلند شمالی و نزدیکی شهرستان دانیگول (County Donegal) است. دری ۴۰۰ ساله با دیوارهایی به ارتفاع 5.5 متری محل برگزاری نمایشهای ارواح، چیدمان یا اینستالیشن، آتش افروزی و موزیک از ۲۷ تا ۳۰ اکتبر می باشد. همچنین راهپیمایی هنرمندان سیرک و خیابانی و همچنین رقصنده ها با لباسهای مخصوص نیز در ۳۱ اکتبر برگزار می شود و در نهایت به آتش بازی ختم می گردد. 

کارناوال هالووین کنار رود فویل، ایرلند شمالی


اوبون (O-Bon)، ژاپن 
برای این فستیوال فانوس سه روزه در ماه اوت، مردم در خانه های خود برای خوش آمد گویی به ارواح نیاکانشان به زمین، فانوس روشن می کنند و آنها را روی رودها و آبگیرها قرار می دهند تا این ارواح را برای بازگشت مجدد در روز رستاخیز راهنمایی کنند. بهترین مکان برای دیدن جادوی این فانوس های درخشان رنگارنگ روی آب در شب، منطقه آراشیمایای (Arashimaya) کیوتو (Kyoto) می باشد که پر از معابد و باغ هاست. آتش های عظیمی بر روی ۵ کوه که مانند برج بر روی کیوتو دید دارند برافروخته می شود تا راهنمای ارواح و دفاع در برابر اهریمن باشند. این کار سنتی دیرین مربوط به قرن ۱۳ است. سه عدد از این پنج آتش، به شکل شخصیت های چینی در نوشته های ژاپنی، یک عدد به شکل دروازه معبد شینتو (Shinto) و دیگری به شکل یک قایق، افروخته می شود. در حدود  ۱۰ هزار فانوس کاغذی با آرزوهایی که به داخلشان بسته شده، به مانند دعای راهب ها در معبد یونگ پینگ (Eihei-ji) در استان فوکوئی (Fukui) بر روی آب شناور می شوند.
رقص های سنتی با لباس کیمونو و صندل های چوبی در شهرهای گوجو (Gujo) و توکوشیما (Tokushima) برگزار می شود. در دروازه های معابد، بودایی ها در شروع و پایان اوبون آتش روشن می گردد. همچنین میوه و سبزی در این معابد برای خیرات گذاشته می شود.

اوبون (O-Bon)، ژاپن

                                                                             
هوپ تو نا (Hop Tu Naa)، جزیره من، بریتانیای کبیر (Isle of man, Great Britain) 
با توجه به اینکه جزیره من، به عنوان مهد عجایبی مانند گربه بدون دم مانکس و یا گوسفند عجیب الخلقه چهار شاخ است باز هم به اندازه کافی عجیب و ترسناک نیست و هالووین را با سنت پیچیده اصیل خود یعنی هوپ تو نا جشن می گیرد. این جزیره یک جزیره بومی بین انگلیس شمالی و ایرلند شمالی با میراث قوی سلتی می باشد. خواندن آوازهای سنتی درباره جنبش کشتار گاو و جینی جادوگر (زنی که از قدرت جادویی شیطان استفاده می کرد)، کنده کاری روی شلغم به شکل فانوس، پختن دامب کیک (Dumb cake)، کیکی که در سکوت خورده می شود، قصه گویی درباره خرافات محلی، رقص و راهپیمایی به همراه موسیقی از نکات برجسته این جشنواره خانوادگی می باشد که در روستای کِرِگنیش (Cregneash) برگزار می شود.

هوپ تو نا (Hop Tu Naa)، جزیره من، بریتانیای کبیر (Isle of man, Great Britain)


گای جاترا (Gai Jatra)، نپال
در جشنواره رنگارنگ گاوها در دره کاتماندو (Kathmandu Valley)، اقوام و خویشاوندان مردگان سال قبل به دنبال یک گاو راه می افتند (اگر گاو در دسترس نباشد یک بچه لباس گاو می پوشد) و در یک صف از میان شهر عبور می کنند. این شبه کارناوال با فضایی شاد پر از نمایش های طنز و انتقادی، لباسهای مخصوص و صورتهای رنگ شده و تماشاچیانی است که شیرینی، نان و پول در دست دارند و به شرکت کنندگان (گاوها و کسانیکه به شکل گاو لباس پوشیده اند) در حال عبور می دهند. هندوها بر این باورند که مردگان در هنگام عبور از رودخانه به سمت بهشت، دم گاو را که برایشان بسیار مقدس است می گیرند به همین دلیل در این جشن از گاو استفاده می کنند. جشنواره گای جاترا زمانی آغاز شد که پادشاه نپال در قرن هفدهم پاداشی برای هر کس که قادر به خنداندن دوباره ملکه اش باشد در نظر گرفت. چراکه وی بعد از مرگ پسرش افسرده و نا امید شده بود. بعضی ها توانستند با مسخره کردن اشخاص برجسته جامعه و رویدادها ملکه را بخندانند، بنابراین پادشاه دستور رسمی داد که چنین فستیوال هایی باید برای خنداندن همه باشد. در شهرهایی همانند پاتان (Patan) و بهاکتاپور (Bhaktapur) مردها لباسهای زنانه و یا خدایان زن را می پوشند.

گای جاترا (Gai Jatra)، نپال


11 مکان در آمریکا که در هالووین باید از آنها دیدن کرد



لاکالابیوزا (La Calabiuza)، السالوادور 
در السالوادور، رژه های محلی با لباسهای شخصیتهای سنتی از آمریکای مرکزی برگزار می شود. از شخصیت هایی نظیر لا شیوانابا (La siguanaba) زنی زیبا و اغوا کننده که به علت ترک پسرش نفرین شده بود و تا آخر عمر محکوم به زشتی شد و یا سگ شیطان صفت ترسناکی به نام اِل کارِحو (El Cadejo) گرفته تا لا یورونا (La LIorona) زنی گریان که بدنبال فرزند گمشده اش در توناکاتپکه (Tonacatepeque) شهری در شمال سان سالوادور (San Salvador) بود.
این فستیوال که در اول ماه نوامبر با مشعل ها، گاری های نقاشی شده، ترانه های محلی و پختن کدو با عسل همراه است در میدان اصلی شهر، از زمان قبل از فتح این شهر توسط اسپانیایی ها برگزارمی شود و در اصل مربوط به بومیان قوم پی پیل (Pipil) می باشد. در روز بعد از فستیوال در تمام السالوادور خانواده ها به قبرستانها رفته، تاج گلهایی بر روی قبرهای مردگانشان می گذارند و در کنار آنها به پیک نیک می پردازند.
                         
لاکالابیوزا (La Calabiuza)، السالوادور
                                                                                                   

پچوم بن (Pchum Ben)، کامبوج 
گاومیش سواری (که با ماسکهای رنگی تزئین شده اند)، مسابقه اسب دوانی و کشتی خِمِر (Khmer wrestling) نشانه آخرین روز مهمترین جشنواره مذهبی کامبوج در روستای کوچک ویهِر سور (Vihear Suor) می باشد که در 48 کیلومتری پنوم پن (Phnom penh) قراردارد. مردم کامبوج در طول این جشنواره پانزده روزه که نامش به معنی روز درگذشتگان است، غذاهای زیادی (غذای کم به معنای بدشانسی است) را بعنوان خیرات به معابد بوداییها برای راهب ها و به نیت مردگان سالهای قبل می آورند. راهب ها روزانه از صبح زود شروع به خواندن دعاهایی از کتاب مقدس بودایی ترواده (Theravada) می کنند.

پچوم بن (Pchum Ben)، کامبوج


نمایش های پیشامدی خانه های تسخیر شده (Haunted Happenings)، سیلم، ماساچوست (Salem Massachusetts) 
شهر سیلم به واسطه محاکمات جادوگری اش در سال ۱۶۹۲ که منجر به اعدام ۲۰ زن و مرد شد، شهری بدنام است. این شهر در تمام طول سال مکانی عجیب و ترسناک می باشد. موزه های متعدد، فیلمها و نمایشهایی که به همین محکمه ها اختصاص داده شده اند و زندگی جادوگران واقعی که افسانه را از واقعیت در روستای جادوگری سیلم جدا می کنند. در این روستا مغازه هایی وجود دارد که در آن طلسم، جادو، معجون و دیگر موارد مربوط به جادوگری و همچنین ذهن خوانی و فال تاروت به وفور یافت می شود.
اما این شهر که در نزدیکی بوستون قرار دارد به واسطه نمایش های پیشامدی خانه های تسخیر شده اش در ماه های سپتامبر و اکتبر مورد توجه زیادی قرار می گیرد. بالغ بر ۱۰۰ رویداد از قبیل احضار ارواح، نقل داستانها و باورهای شناخته شده درباره ارواح، پخش فیلمها و اجرای نمایشهایی در این مورد، پرسه های شبانه در قبرستانها، تورهای بازدید از خانه های تسخیر شده، رژه، یک حلقه جادویی سوون (Samhain Magick Circle) در پارک، گویهای پیش گویی در شب هالووین، غذایی که در سکوت کامل به نشانه احترام به مرده خورده می شود و جشنواره مردگان که توسط جادوگرهای محلی برگزار می گردد در این شهر به اجرا در می آید.

نمایش های پیشامدی خانه های تسخیر شده، سیلم، ماساچوست


یو لان (Yu Lan)، هنگ کنگ Hong Kong
جشنواره ارواح گرسنه یک رسم کهنه چینی است که باعث شادی و تسکین روح مردگان می شود. روح مردگانی که به مدت ۲۴ ساعت در سراسر دنیا سرگردانند و با خیرات غذا، سوزاندن کاغذ طلایی، عود و پول تقلبی در پانزدهمین روز ماه هفتم قمری (۵ سپتامبر ۲۰۱۷) به آرامش می رسند.  
در هنگ کنگ بیش از ۱.۲ میلیون نفر که اجدادشان در نزدیکی استان گوانگ دونگ (Guangdong province) هستند، تمام ماه قمری را جشن می گیرند و تمام مردگان و زنده ها را با برگزاری اپراهای چینی در سطح شهر سرگرم می کنند. در سال ۲۰۱۷ یک نمایشگاه لباسهای مخصوص چینی و مسابقات جایزه دار برای سرگرمی در پارک ویکتوریا (Victoria Park) برگزار شد. اما اگر ۳۱ اکتبر به آنجا سفر می کنید افرادی را با لباسهای محلی مدل غربی در نواحی بار و پارکهای موضوعی با جاذبه هایی با مضمون داستان های ارواح چینی خواهید یافت.

یو لان (Yu Lan)، هنگ کنگ   Hong Kong

                                                                                                                                   
ارواح میث (Spirit of Meath)، ایرلند
جشنواره برداشت محصول سوون اولین بار در تپه میث برگزار شد، منطقه ای در شمال و جنوب دوبلین که به داشتن شناخته شده ترین ویرانه های ایرلند به خود می بالد. بنابراین تعجب برانگیز نیست که این فستیوال هالووین از نیمه اکتبر تا اوایل نوامبر با کلی رویدادهای خانوادگی در مکانهای مختلف ادامه داشته باشد. مراسم ارواح میث شامل مزارع ترسناک با انجام فعالیتهای تسخیر شده در فضاهای رو باز و سرپوشیده، پخش فیلمهای ترسناک، میهمانی های جنایی و مرموز شام در هتل ها و رستوران ها، داستان سرایی، بازیهای کودکان و سرگرمی های مربوط به هالووین می باشد. دانش و آگاهی خود را با آزمون هالووین بسنجید که شامل حقایق جالب و بی اهمیتی از قبیل برای ساخت اولین فانوس هالووین از چه سبزیجاتی استفاده شده؟ (راهنمایی: جواب کدو تنبل نیست) و یا برام استوکر نویسنده دراکولا در کدام شهر ایرلند متولد شد؟   

ارواح میث (Spirit of Meath)، ایرلند


منبع: businessinsider




نظرها

  • 0 0

    بسیار جالب بود ممنون

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید