• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  حمام شیخ بهایی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام شیخ بهایی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام شیخ بهایی شهرستان اصفهان استان اصفهان


حمام شیخ بهایی

نام مرکز دیدنی

Sheikh Bahai Hammam

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

آدرس

اصفهان، خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهایی

معرفی حمام شیخ بهایی
اگر می خواهید یکی از منحصر به فرد ترین حمام های تاریخی را با چشم خود ببینید توصیه می کنیم به حمام شیخ بهایی است. این حمام از دوران صفوی به جا مانده است و چون سیستم گرمایشی آن در آن زمان راز آلود بود مردم به آن نام حمام اسرار آمیز نیز داده بودند.
در تمام طول تاریخ حمام های ساخته شده در ایران از نظر معماری و تکنولوژی زمان خود محل تفکر و قابل توجه بودند. همچنین در ادوار مختلف تاریخ معماری این حمام ها با یکدیگر فرق داشت و هر کدام خصوصیات معماری عصر خود را نشان می دادند. با حرکت جامعه به سمت مدرنیته و پیشرفت آن، حمام ها نیز به شکل خصوصی امروزی درآمدند و دیگر ساخت حمام های عمومی متوقف شد، پس حمام های باقی مانده از زمان های گذشته به شکل موزه، زورخانه و کاربری هایی از این دست به حیات خود ادامه دادند. این حمام ها محلی شدند برای آموزش تاریخ و برای بازدید از ردپای تاریخ تا افراد از آنها لذت ببرند و بیاموزند به علاوه می توان در اینجا فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایران را از نو شناخت. یکی از این حمام ها، حمام تاریخی و منحصر به فرد شیخ بهایی است. این حمام بازمانده از دوران صفویه خاطر خصوصیت های منحصر به فردش در سیستم گرمایشی، آتشدان ها و مخزن های متفاوت به لحاظ معماری در شهر اصفهان معروف است.

بخش های حمام
شیخ بهایی از دانشمندان حوزه فلسفه، ریاضی و منطق در زمان صفوی بود و معماری ماهر به شمار می رفت. او این حمام را به دستور شاه عباس اول ساخت و معمای سیستم گرمایشی منحصر به فرد این حمام هنوز هم به طور کامل کشف نشده است، اما در راستا همین تحقیقات، در زیربنا یکسری لوله کشی های سفالی در زیرزمین بین آبریزگاه مسجد جامع و حمام کشف شده است. با کشف این لوله کشی سفالی برخی تشخیص دادند از طریق مکش طبیعی گازهای متان و اکسید گوگرد به مشعل خزینه می رسند و به عنوان سوخت مشعل می سوزند. گفته می شود این گازها به طور مستقیم از مواد اضافی دفع شده در خود حمام جمع آوری و استفاده می شده.
حمام شیخ بهایی 2 سربینه بزرگ دارد، یکی متعلق به زنان و دیگری برای مردان. استخر، آب انبار و خزینه نیز در این حمام ساخته شده است. تا مدتی قبل این حمام با همان 1 شعله روشن بود ولی گفته می شود به دلیل خراب شدن بخشی از حمام این شعله اکنون خاموش است.

راز گرم ماندن حمام
برخی دیگر فکر می کنند قرار گرفتن حمام شیخ بهایی در جوار عصار خانه جماله اصفهان راه تامین سوخت آن بوده و از روغن های تولید شده در عصار خانه برای سوخت مشعل حمام استفاده می شود. بیوگازها امروزه در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند و در واقع همان سیستم شیخ بهایی برای تولید گاز از فاضلاب می باشند.
نهایتا نه تنها هیچ کدام از نظریه ها در زمینه تامین سوخت حمام دانشمندان را قانع نکرد بلکه سوال دیگری ذهن آن ها را درگیر کرد و آن این است که چگونه این حمام تنها با 1 شعله گرم می شود.
برای پیدا کردن پاسخی برای این سوال یکی از مخترعین ایرانی تلاش کرد حمام را شبیه سازی کند. او بعد از تحقیقات اعلام کرد منبع آب حمام شیخ بهایی از جنس طلا، رسانا ترین فلز برای انتقال گرما بوده، پس با انرژی کم حرارت زیادی تولید می کرد و آب گرم می شد.
بعدها مشخص شد برای جلوگیری از دزدیده شدن راز مخزن طلایی، راز ساخت حمام را پنهان کرده بودند. پس معماری و کارکرد این حمام نیز مانند سایر حمام های تاریخی بود ولی نوع آتشخانه، منبع سوخت آن و سیستم گرمایش حمام سبب شده اند تا نام حمام اسرار آمیز به این حمام تعلق بگیرد. پس از دیدن این حمام شگفت انگیز پیشنهاد می کنیم سری نیز به مسجد جامع اصفهان بزنید و از این بنای ارزشمند نیز دیدن کنید.

ثبت ملی حمام شیخ بهایی
حمام صفوی شیخ بهایی در 19 تیر 1377 با شماره 2063 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به حمام شیخ بهایی

تفریحات نزدیک به حمام شیخ بهایی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 10 اکتشاف مهم باستان شناسی در ترکیه آشنا شوید

منطقه ای که اکنون به نام ترکیه شناخته می شود یکی از غنی ترین مکان های خاورمیانه برای سفرهای باستان شناسی و تاریخی است. امروزه برخی از مهم ترین اکتشافات باستان شناسی تاریخ در این کشور انجام شده است که در صدر فهرست قرار دارند.

متن کامل مقاله

این 10 کشور پتانسیل تبدیل شدن به مقاصد مهم گردشگری سال 2024 را دارند

چه در مورد پایداری وسواس داشته باشید و به دنبال برخی از زیباترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید در کارائیب باشید و چه از علاقه‌ مندان به تاریخ باشید که به دنبال مکان‌ های باستان‌ شناسی جدید هستند، مکان‌ های زیبای متعددی در سراسر جهان برای کاوش وجود دارد، از جمله مقاصدی که پیش‌ بینی می‌ شود در میان پربازدیدترین های جهان در سال 2024 باشند.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید