• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه آبش خاتون شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه آبش خاتون شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه آبش خاتون شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه آبش خاتون شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه آبش خاتون شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه آبش خاتون شهرستان فارس استان شیراز


آرامگاه آبش خاتون

نام مرکز دیدنی

Abesh Khatoon Mausoleum

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان فارس، شیراز، بلوار سیبویه، نرسیده به میدان دفاع مقدس

معرفی آرامگاه آبش خاتون
آبش خاتون، دختر اتابک سعد بن سعد زنگی وترکان خاتون، در قرن هفتم هجری قمری ملکه ایران بوده و به عنوان تنها حکمران زن این استان شناخته می شود. ملکه آبش خاتون عروس یازدهمین پسر هلاکو خان مغول، در حدود 22 سال بر مسند پادشاهی نشست و در این بین زندگی خود را در شیراز و تبریز سپری کرد. سر انجام در 685 قمری، ملکه در محله چرنداب تبریز دار فانی را وداع گفت و طبق رسوم مغول پیکر او در تبریز به خاک سپرده شد.
بر اساس شواهد و مستندات تاریخی، آبش خاتون در زمان فرمانروایی خود فعالیت های ارزشمندی از قبیل ساخت و احداث مدرسه، کاروانسرا و سایر بنا های عام المنفعه را در راستای پیشرفت و ارتقای شهر انجام داده و در بین مردم شیراز از احترام قابل توجهی برخوردار بوده است.
او همچنین با استفاده از روابط خود شیراز را از حمله مغول ها به آن حفظ کرد و پس از آن، آبادانی کم نظیر این شهر باعث جلب نظر هنرمندان و افزایش مهاجرت به این شهر شد. همچنین به سبب مهاجرت هنرمندان به شیراز، دوره فرمانروایی آبش خاتون به یکی از دوره های بسیار درخشان تاریخی در زمینه هنر شیراز تبدیل شد و پیدایش مکتب شیراز نیز به همین دوره بر می گردد. در این دوره بسیاری از رشته های هنری به ویژه هنر نگارگری دوباره احیا شدند و جان تازه ای گرفتند.

آرامگاه 
متاسفانه در طول این سال ها به سبب واقع شدن مقبره در کوچه پس کوچه های محله قدیمی دروازه قصاب‌خانه و همچنین عدم اطلاع مناسب مردم و گردشگران راجع به این دوره ارزشمند تاریخی و شخص آبش خاتون، این مکان مغفول مانده و به دلیل حفاظت نادرست، بخش هایی از آن به ویرانه تبدیل شده.

معماری آرامگاه آبش خاتون
این آرامگاه در گذشته به عنوان بنایی با شکوه و زیبا در سه طبقه همراه با گنبدی بر روی آن ساخته شد. اما در گذر زمان گنبد و بخشی از طبقه سوم فرو ریخته و از بین رفت. دور تا دور مقبره نیز به کاشی های معرق ارزشمندی مزین بوده که بخش زیادی از آنها نیز از بین رفته و امروزه  فقط بخش محدودی از آن زیبایی ها باقی مانده. در قسمت بالایی بنای باقی مانده، کتیبه هایی مزین به آیات قرآن و به خط ثلث، بر روی کاشی ها قرار دارند. بخشی از کاشی هایِ راه داخل بنا نیز در موزه پارس نگهداری می شوند.
امید است با آزاد سازی محدوده اطراف مقبره ،ساخت و شکل گیری مکان های تفریحی نظیر پارک ها و فضا های سبز در نزدیکی آن و همچنین افزایش اطلاعات مردم درباره این دوره ارزشمند تاریخی، این مکان به یکی از قطب های گردشگری شهر شیراز تبدیل شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه آبش خاتون

تفریحات نزدیک به آرامگاه آبش خاتون

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

این 10 کشور پتانسیل تبدیل شدن به مقاصد مهم گردشگری سال 2024 را دارند

چه در مورد پایداری وسواس داشته باشید و به دنبال برخی از زیباترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید در کارائیب باشید و چه از علاقه‌ مندان به تاریخ باشید که به دنبال مکان‌ های باستان‌ شناسی جدید هستند، مکان‌ های زیبای متعددی در سراسر جهان برای کاوش وجود دارد، از جمله مقاصدی که پیش‌ بینی می‌ شود در میان پربازدیدترین های جهان در سال 2024 باشند.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید