• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز
  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز
  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز
  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز
  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز
  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز
  •  سرای مشیر شهر فارس استان شیراز


سرای مشیر

نام مرکز خرید

Saraye Moshir

استان

شهرستان

شیراز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا پنج شنبه به غیر از روز های تعطیل 9:00 الی 21:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، بلوار کریمخان، خیابان طالقانی، جنب بازار وکیل

بازارها از مهم ترین مکان های هر شهر در طول تاریخ بوده اند. این بازارها علاوه بر محلی برای کسب درآمد و خرید مایحتاج، از لحاظ فرهنگی نیز مورد توجه بوده اند؛ در واقع با توجه به معماری این بازارها و مغازه ها و اجناسی که فراوانی بیشتری دارند، اطالاعات فرهنگی ارزشمندی را می توان درباره منطقه و ساکنان آن به دست آورد. امروزه بازارهای قدیمی شهرها که همچنان محل کسب مردم هستند، به گونه ای در زمره آثار تاریخی قرار می گیرند و بازدید از آنها لطف و صفای خاص خود را خواهند داشت. شهر توریستی و زیبای شیراز نیز بازارهای  تاریخی متعددی را در بر می گیرد که سرای مشیر یکی از زیباترین آنها است.

سرای مشیر، یادگاری ارزشمند از عهد قاجار
سرای مشیر در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار و به دستور ابوالحسن خان مشیر الملک، والی وقت فارس، در ضلع جنوبی و در نزدیکی درب خروجی بازار وکیل، که خود از آثار ارزشمند دوران زندیه است ساخته شد. قرارگیری سرای مشیر در مجاورت بازار وکیل باعث شده تا گاهی این سرا به اشتباه بخشی از بازار وکیل خوانده شود، در حالی که این دو بازار به طور کامل از یکدیگر جدا بوده و سالهای ساخت آنان بسیار متفاوت است. بر اساس کتیبه نصب شده بر سردر ورودی سرای مشیر نیز این سرا توسط مشیر الملک وقف امام باقر (ع) شده است.
سرای مشیر یا سرای گلشن ابتدا در دوره حکومت پهلوی و پس از آن در سال 1384 شمسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. پس از این بازسازی روح و جانی تازه در محیط سرا پدید آمد؛ مکانی که حوضچه زیبای بازار در آن قرار دارد تبدیل به چایخانه و اتاق های بازار نیز به محلی برای به نمایش گذاشتن هنرهای دستی و بومی استان فارس تبدیل شدند. به همین سبب امروزه سرای مشیر یا گلشن، با نام سرای هنر نیز شناخته می شود.

معماری سرای مشیر، جلوه هنر اسلامی
در ابتدای مواجهه با سرای زیبای مشیر، تزیینات چشمگیر سردر ورودی که ترکیبی از کاشی کاری و مقرنس است به همراه کاشی های معرق به کار رفته در سقف دالان هشتی، چشمان شما را خیره خواهند کرد. در این ورودی همچنین طرح هایی از داستان های مشهور مانند یوسف و زلیخا و خسرو و شیرین در قالب کاشی کاری هایی بسیار هنرمندانه، وجود دراد.
به طور کلی معماری سرای مشیر شبیه به معماری بازار وکیل است اما حیاط سرای مشیر که در میانه بنای هشتی شکل واقع شده با حوض نیلگون و درختان خوش بوی نارنج، مهم ترین وجه تمایز این دو بازار قدیمی است. هشتی مذکور علاوه بر ایجاد محیطی باصفا و زیبا، بازار را به دو قسمت شامل سرای مشیر و اردوی بازار تقسیم می کند. ارتفاع سقف این هشتی بلند بوده و در میانه آن گنبدی نه چندان مرتفع با بادگیرهایی بر روی آن وجود دارد که وظیفه تهویه و خنک کردن هوا را عهده دار هستند. 
سقف این بازار زیبا و خیره کننده نیز با استفاده از طاق های ضربی به بهترین شکل تزیین شده است. از مهم ترین ویژگی های بارز معماری این بنا به عدم استفاده از الوار برای ساخت این طاق های ضربی می توان اشاره کرد. بر روی سقف بازار همچنین جام خانه هایی که تامین روشنایی بازار را بر عهده دارند نیز به چشم می خورد که مانند آن در بازار وکیل نیز وجود دارد. 
علاوه بر این موارد، جای جای سرای مشیر با استفاده از کاشی کاری های ماهرانه، دست سازه های ظریف چوبی و شیشه های الوان تزیین شده و به کارگیری و جلوه گری هنر و معماری اسلامی در فضای این بازار مشهود است.

قطب فروش صنایع دستی
سرای مشیر علاوه بر زیبایی های هنری و ارزش تاریخی آن، یکی از بهترین انتخاب های ممکن برای تهیه صنایع دستی ویژه استان فارس است. از مهم ترین صنایع دستی که در این بازار تولید و به فروش می رسند به معرق، قلم زنی، خاتم سازی، حکاکی، حکاکی بر مس و طلا و گبه بافی می توان اشاره کرد.
با توجه به زیبایی های چشم نواز و کم نظیر سرای مشیر به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد خرید ندارید نیز فرصتی را برای بازدید از این مکان دیدنی و لذت بردن از خنکای آب در کنار بوی خوش نارنج و آثار هنری اختصاص دهید.

مکان های دیدنی نزدیک
این سرا همچنین در نزدیکی مسجد وکیل و در فاصله ای نه چندان دور از آرامگاه شاه چراغ واقع شده و شما می توانید به صورت پیاده برای رفتن به این مکان ها و بازدید از آنها اقدام کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

مراکز خرید نزدیک به سرای مشیر

دیدنی های نزدیک به سرای مشیر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

این 10 کشور پتانسیل تبدیل شدن به مقاصد مهم گردشگری سال 2024 را دارند

چه در مورد پایداری وسواس داشته باشید و به دنبال برخی از زیباترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید در کارائیب باشید و چه از علاقه‌ مندان به تاریخ باشید که به دنبال مکان‌ های باستان‌ شناسی جدید هستند، مکان‌ های زیبای متعددی در سراسر جهان برای کاوش وجود دارد، از جمله مقاصدی که پیش‌ بینی می‌ شود در میان پربازدیدترین های جهان در سال 2024 باشند.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید