• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه توکلی شیراز شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه توکلی شیراز شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه توکلی شیراز شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه توکلی شیراز شهرستان فارس استان شیراز


خانه توکلی شیراز

نام مرکز دیدنی

Shiraz Tavakoli House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

حدود 1 الی 2 ساعت

آدرس

شیراز، محله قدیمی گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه 184، پلاک 8

معرفی خانه توکلی شیراز
مانند بسیاری از بنا های دیدنی شیراز، خانه توکلی نیز متعلق به دوران قاجار می باشد. معماری آن مشابه بسیاری از بناهای تاریخی دارای حیاط مرکزی است که عمارت ها و اتاق ها اطراف آن شکل گرفته و وجود پنجره های رنگی زیبایی خاصی به فضا بخشیده است. بنا دارای یک طبقه ساختمان اصلی و زیر زمینی است که تقریبا هم سطح با حیاط آن است. این بنا منزل محمد حسین کمپانی بوده و در کنار منزل پدریش آن را ساخته است.

معماری خانه توکلی شیراز
برای ورود به بنا تنها یک ورودی در قسمت شرقی ساختمان به شکل هشتی وجود دارد و مانند یک مرز بین حیاط و خارج بنا عمل می کند. حیاط مرکزی حوض دار با بنایی 4 طرفه همراه با ایوان، و اتاق و اصطبل و مطبخ و قهوه خانه در اطراف حیاط، ساختار کلی بنا را تشکیل می دهند. معماری بنا پر از تزیینات زیبا و المان های دوره قاجار است. وجود کاشی کاری های بسیار زیبا در بنا با نقوشی از چهره پادشاهانی چون سلیمان نبی، نقاشی های دیواری داستانی بر دیوار های زیر زمین، نقوش برجسته و گچبری های سقف، تزیینات چوبی، وجود درهایی که روی آن اشعاری با نام صاحب منزل درج شده، ستون های سنگی حجاری شده قاجاری، نقوش زیبا و طلاکوب دیوار ها همه از زیبایی های این بنا به شمار می روند و این بنا را از دیگر بناهای هم دوره خود متمایز می کنند.
بر روی نقش نگاره های زیر زمین می توان داستان جنگ صولت الدوله، ایلخان شجاع قشقایی با انگلیس در زمان جنگ جهانی اول و داستان یوسف و زلیخا را مشاهده کرد. همچنین بر بخشی از کاشی کاری های موجود در این بنا تصویر ماشین فوردی است که خود محمد حسین کمپانی به همراه راننده برای خود از هند می آورد و به دلیل علاقه زیادش به ماشین دستور ثبت نقش این ماشین را بر روی کاشی های خانه می دهد.
این بنای تاریخی ارزشمند در  مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۷۰ به‌ ثبت آثار ملی ایران رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه توکلی شیراز

تفریحات نزدیک به خانه توکلی شیراز

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

این 10 کشور پتانسیل تبدیل شدن به مقاصد مهم گردشگری سال 2024 را دارند

چه در مورد پایداری وسواس داشته باشید و به دنبال برخی از زیباترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید در کارائیب باشید و چه از علاقه‌ مندان به تاریخ باشید که به دنبال مکان‌ های باستان‌ شناسی جدید هستند، مکان‌ های زیبای متعددی در سراسر جهان برای کاوش وجود دارد، از جمله مقاصدی که پیش‌ بینی می‌ شود در میان پربازدیدترین های جهان در سال 2024 باشند.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید