• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات) شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات)

نام مرکز دیدنی

Maghsoudbeyk Mosque (Zolomat Mosque)

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، میدان نقش جهان ضلع شمال شرقی

مقصود بیک از مباشران ثروتمند شاه عباس اول بود. او در سال 981 خورشیدی اقدام به ساخت مسجدی در ضلع شمال شرقی میدان نقش جهان کرد. به همین دلیل نیز این مسجد را مقصود بیک نام گذاری کردند. این مسجد البته با نام مسجد ظلمات نیز بین مردم شهرت دارد و این به سبب قرار گرفتن مسجد در محل تکیه ظلمات است.
در سردر مسجد کتیبه ای قرار دارد و روی آن تاریخ 1010 قمری حک شده است. نگاشته های این کتیبه با خط ثلث و به رنگ سفید روی زمینه لاجوردی رنگ، با هنرمندی جعفر علی امامی می باشد. روی این کتیبه به نام های پادشاه آن دوران یعنی شاه عباس اول و بانی مسجد یعنی مقصود بیک نیز اشاره شده است.
مقصود بیک را از بنا های مجلل و مشهور دوران صفوی می دانند و این به خاطر کاشی کاری های بسیار زیبا است. تزیینات شبستان جنوبی مسجد کاشی کاری معرق است و در محراب بسیار زیبا و ارزشمند آن نیز کتیبه دیگری با هنر محمد رضا امامی قرار دارد. روی این کتیبه با خط ثلث سفید تاریخ 1011 قمری، نام شاه عباس اول و مقصود بیک، روی زمینه لاجوردی کتابت شده است.
در سمت شرقی حیاط آرامگاه خطاط و خوشنویس مشهور دوران صفوی، میر عماد قزوینی قرار گرفته است. این مقبره کتیبه ندارد ولی سنگ قبر عمودی از جنس مرمر بر بالا آن نصب شده است. روی این سنگ با خطوط ثلث و نستعلیق اشعار فارسی و نام 14 امام شیعه نگاشته شده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات)

تفریحات نزدیک به مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

معرفی 5 مکان مقرون به صرفه برای زندگی کوچ نشینی دیجیتال در آسیا

به دنبال مکانی مقرون به صرفه برای زندگی به عنوان یک کوچ نشین دیجیتالی هستید؟ با ارزان‌ترین نقاط مهم کوچ نشینی دیجیتال در آسیا آشنا شوید! بسیاری از محبوب ترین مقاصد کوچ نشینی دیجیتالی در جهان ارزان نیستند. حتی در آسیا، جایی که می‌ توانید ارزان‌ ترین شهرها را برای کوچ نشینی دیجیتالی پیدا کنید، باید بدانید کجا را جستجو کنید.

متن کامل مقاله

معرفی 15 کشور تاریخی برای بازدید در جهان

خود را در سفری به خیابان‌ های باستانی رم تصور کنید، جایی که داستان‌ های گلادیاتورها و کولوسئوم باشکوه در انتظار شماست! حضور الهام‌ بخش اهرام مصر را احساس کنید و از شگفتی‌ های مهندسی که امتحان خود را در گذر زمان پس داده‌ اند حیرت زده شوید. در این مقاله، ما به بررسی 15 کشور تاریخی برای بازدید در جهان خواهیم پرداخت.

متن کامل مقاله

با 10 اکتشاف مهم باستان شناسی در ترکیه آشنا شوید

منطقه ای که اکنون به نام ترکیه شناخته می شود یکی از غنی ترین مکان های خاورمیانه برای سفرهای باستان شناسی و تاریخی است. امروزه برخی از مهم ترین اکتشافات باستان شناسی تاریخ در این کشور انجام شده است که در صدر فهرست قرار دارند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید