• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مازاری سنایی شهرستان یزد استان اردکان


مازاری سنایی

نام مرکز دیدنی

Mazari Sanai

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اردکان

نرخ قیمت ورودی

رایگان

مازاری سنایی اثری متعلق به دوره قاجار است که در شهرستان اردکان، محله کوشکنو واقع شده است.

معماری و شکل ظاهری مازاری سنایی
این بنا دارای دو ورودی می باشد که یکی از آنها مخصوص استفاده افراد و دیگری به منظور استفاده چهارپایان ساخته شده است. هر دوی این ورودی ها در ضلع شرقی بنا قرار گرفته اند. دو کارگاه نیز با پلان های مدور در ضلع شمالی ساخته شده اند که سقف هر دوی آنها با پوشش گنبدی تزئین شده است و جز ویژگی های قابل توجه این بنا می باشند. این کارگاه ها به منظور ایجاد محلی برای تبدیل مواد اولیه به محصول در دوران قاجار بنا شده اند. 
در قسمت میانی کارگاه سکویی مدور با قطر سه متر به چشم می خورد و سنگ آسیابی بر روی آن به حالت عمودی نصب شده که وسط آن چوبی قرار گرفته است که با کمک گرفتن از شتر و حرکت آن به دور سکو مواد اولیه به پودر تبدیل می شوند. 
این اثر تاریخی اکنون درحال بازسازی می باشد، فعالیت هایی نظیر جمع آوری دیوار خشتی، اجرای طاق ضربی با خشت، اجرای سقف فیل پوش، شیب بندی بام و مواردی از این قبیل در لیست برنامه های مرمتی این بنا هستند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
اگر به دنبال مکان های مشابهی هستید می توانید از حمام زنانه کوشکنو، مسجد کوشکنو، آسیاب آبی کوشکنو، پیر سبز چک چک اردکان، پیر هریشت اردکان، مسجد جامع اردکان، پارک ملی سیاهکوه، خانه تقدیری اردکان، کاروانسرا و برج ارجنان و کوچه ضیایی که نزدیک به این اثر هستند بازدید کنید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی این منطقه بازدید از جاذبه های آن در فصل بهار و پاییز از نظر مساعد بودن آب و هوا و در فصل های تابستان و زمستان از نظر خلوتی شهر مناسب می باشد. 

ثبت ملی مازاری سنایی
این بنای کهن به دلیل ارزش تاریخی که از آن برخوردار می باشد در 1 مرداد سال 1386 با شماره 19326 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مازاری سنایی

تفریحات نزدیک به مازاری سنایی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید