• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دروازه های ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  دروازه های ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  دروازه های ساری شهرستان مازندران استان ساری


دروازه های ساری

نام مرکز دیدنی

Sari's Gates

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

ارزان

آدرس

مازندران، ساری

معرفی دروازه های ساری
ساری یکی از قدیمی ترین شهرهای استان مازندران است که در گذشته چندین دروازه باشکوه داشته و مورخان و سیاحان بسیاری در متون و نوشته های خود به آن ها اشاره کرده اند. با این حال، امروزه تنها دروازه ای که به جا مانده، دروازه بابل است که در گذشته با نام بارفروش شناخته می شد.
با توجه به نوشته های مورخان چنین برداشت می شود که دیوار شهر در هر دوره تاریخی شکلی متفاوت داشته، گاهی اوقات سخت و بلند و گاهی نیمه مخروبه و ویران بوده است. این دیوار متشکل از دروازه هایی بوده که افراد از آنها برای رفت و آمد به شهرهای دیگر استفاده می کردند. با مراجعه به نوشته های جهانگرد روسی به نام ملگونف در این باره می توان گفت، مردم ساری در واقع دروازه ها را به نام مکان هایی که بدان رفت وآمد می کردند نامگذاری کرده اند. سفر ایشان به ساری در زمان ناصرالدین شاه اتفاق افتاده بود، وی در نوشته هایش به چهار دروازه ساری به نام های دروازه بارفروش، دروازه فرح آباد، دروازه استرآباد و دروازه نقاره خانه یا ارگ اشاره کرده است. 
رابینو، شرق شناس و محقق مشهور نیز که در سال های 1288 و 1289 هجری قمری از شهر ساری دیدن کرده در گزارش های خود چنین می نویسد که این شهر چهار دروازه با نام های بارفروش، چهل در یا دروازه دختر، فرح آباد یا ملامجدالدین و استرآباد دارد.
حاکم مازندران در سال 1278 هجری قمری شخصی به نام مسعود میرزای ظل السلطان بود که در یادداشت های خود از دروازه ها با اسامی نقاره خانه، دولت یا باغشاه، فرح آباد و استرآباد یاد می کند. با اینحال، چیزی راجع به دروازه بارفروش در نوشته های او به چشم نمی خورد. 
به روایت نی پیه، افسر انگلیسی که در سال 1291 هجری قمری به ساری سفر کرده بود، این شهر چهار دروازه به نام های بارفروش، استرآباد، فرح آباد و چهل دختران داشته است که همچنین اعلام می کند از میان تمام دروازه ها تنها استرآباد سالم باقی مانده و تعمیر شده است. 
با توجه به تمامی مستندان بر جای مانده از مورخان مختلف چنین می توان نتیجه گرفت که شهر ساری دارای چهار دروازه بوده است؛ 
دروازه بارفروش که در ناحیه غربی ساری واقع شده بود و افراد به طرف بارفروش می رفتند. امروزه مردم ساری آن را دروازه بابل می نامند گرچه دیگر دروازه ای وجود ندارد.
دروازه استرآباد که جهت شرقی ساری را در برگرفته بود و بعدها به دلیل تغییر نام شهر استرآباد به دروازه گرگان مشهور شد. در یادداشت های ناصرالدین شاه، سال 1292 هجری قمری از این دروازه یاد شده است. جناب اسلامی، مؤلف کتاب جغرافیای تاریخی ساری، می گوید میدان شهدای فعلی در گذشته مکان این دروازه بوده است.
دروازه فرح آباد که در شمال شهر ساری و نزدیکی بقعه ملامجدالدین مکی واقع شده است، گویا نام این دروازه تا قبل از احداث شهر فرح آباد به دست شاه عباس صفوی، ملامجدالدین بوده اما از آن پس با هردو نام در کتابها و مستندات آمده است.
دروازه نقاره خانه که دروازه قسمت جنوبی ساری است و تا قبل از دوره قاجار به نام های دروازه چهل دختران و چهل در معروف بوده است. با شکل گیری حکومت قاجار و ساخت بناهای دیوانخانه و باغشاه مجهز به نقاره خانه، نام این دروازه به دروازه ارگ، باغشاه، دولت و نقاره خانه تغییر یافت. این دروازه نیز در سبزه میدان کنونی قرار دارد.

جاذبه های گردشگری ساری
شهر ساری گنجینه ای سرشار از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که گشت و گذار در آن منطقه را جذاب می کند. خانه رمدانی، عمارت فاضلی، حمام وزیری، منطقه حفاظت شده رودخانه تجن، میدان ساعت، مسجد جامع ساری، دهکده دودانگه، مسجد حاج مصطفی خان و خانه سردار جلیل چند نمونه از این مکان ها هستند که نباید شهر را بدون بازدید از آنها ترک کنید.

بهترین زمان برای بازدید
بی گمان یکی از مناطق خوش آب و هوای کشور، شهر ساری است که باعث می شود بازدید از جاذبه های آن در تمامی فصول سال تجربه ای عالی به همراه داشته باشد. البته اگر قصد دارید از تفریحات آبی منطقه بهره ببرید بهتر است فصول گرم سال را به عنوان زمان سفرتان انتخاب کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دروازه های ساری

تفریحات نزدیک به دروازه های ساری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید