• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه کارخانه چی شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه کارخانه چی شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه کارخانه چی شهرستان اصفهان استان کاشان


خانه کارخانه چی

نام مرکز دیدنی

Kashan Karkhaneh chi House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

آدرس

استان اصفهان، شهرستان کاشان، میدان ولی سلطان، گذر آقا خلیل، گذر درب فیل، محله چهل تن

معرفی خانه کارخانه چی
خانه کارخانه چی کاشان یکی از خانه های شهر تاریخی کاشان است. این خانه از بنا هایی 1 طبقه در شرق و شمال حیاط تشکیل شده است. حیاط فعلی خانه به شکل 4 ضلعی نامنظم است ولی به نظر می رسد به مرور زمان به این شکل در آمده و قبلا به این صورت نبوده است. دلیل این تغییر شکل نیز احتمالا مرمت های متعدد آن بوده است.

معماری خانه
در اضلاع شرقی و شمالی حیاط پل هایی منتهی به سرداب های موجود در زیر زمین، تعبیه شده است. در میانه ضلع شرقی حیاط عمارتی با سقف گنبدی و شاه نشین قرار دارد. در طرفین این ضلع 2 اتاق و بین هر کام از این اتاق ها و تالار راهرو کوتاه و هشتی وجود دارد. در اتاق های کناری و تالار نیز به سمت هشتی باز می شود. در مقابل همه این فضا ها رواقی سراسری نیز ساخته شده است. رواق در قسمت وسط خود عقب نشینی دارد و شکل ایوان به خود می گیرد.
این ساختمان همچون بسیاری از خانه های مناطق مرکزی ایران دارای بادگیرهایی است که سبب ایجاد تهویه طبیعی و خنک شدن فضای داخل آن می شود. سقف گنبدی و نمای خشت و گلی آن نیز دیگر شاخصه این خانه به شمار می روند.
وقتی به نمای خانه کارخانه چی نگاه می کنید 2 ستون چوبی مزین به قوس ها به شکل بارزی به چشم می خورند. این ستون ها باعث شده اند پنج دری تالار به صورت سرتاسری و یکپارچه دیده نشود. از دیگر ویژگی های این خانه تراس 8 ضلعی در انتها ضلع شرقی حیاط است.
حمام این خانه ورودی غیر مستقیم دارد و در داخل آن سکو های متعددی ساخته شده است. نور حمام نیز از نورگیر های سقفی فراهم می شود.
در ضلع شمالی سردابی صلیبی شکل قرار دارد و ورودی آن از پله های زیر تالار سه دری و از حیاط می باشد. در طرفین سرداب صلیبی شکل 2 اتاق وجود دارد که هر کدام در کنار خود فضایی شبیه به انباری دارند. در میانه ضلع شمالی حیاط تالار سه دری و 2 اتاق سه دری در طرفین است، بین این اتاق ها و تالار نیز راه های ارتباطی تعبیه شده اند. تالار سه دری از ضلع کم عرض خود به حیاط راه دارد و این هرچند معمول نیست ولی فضایی را برای ساختن حمام در انتها ضلع شمالی حیاط فراهم کرده است.
حیاط خانه کارخانه چی 1 متر از بنا ها پایین تر است، یا بهتر بگوییم بناهای اطراف حیاط 1 متر بالاتر از سطح حیاط ساخته شده اند و به آن اشراف دارند. در وسط حیاط حوضی مستطیلی در جهت شمالی جنوبی قرار دارد. به علت آنکه خانه نسبت به خیابان و کوچه بیرون ارتفاع کمتری دارد پس از طریق پله هایی در جنوب شرقی خانه با هشتی و راهرو به بیرون مرتبط می شود.
دیوار های اضلاع غربی و جنوبی حیاط ساده اند و امروزه در برابر آنها هیچ بنایی قرار ندارد، اما به نظر می رسد در این اضلاع قبلا بنا هایی وجود داشتند ولی بعد ها به مرور زمان تخریب شده اند و به همین دلیل هم حیاط شکل نا منظمی به خود گرفته است.  

ثبت ملی خانه کارخانه چی
خانه قجری کارخانه چی با شماره 12969 در تاریخ 19 مردادماه 1384 در میان آثار ملی ایران به ثبت رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه کارخانه چی

تفریحات نزدیک به خانه کارخانه چی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

معرفی 10 مورد از پربازدیدترین عجایب طبیعی جهان

بر اساس گوگل و آخرین نظرسنجی های جمع آوری شده از اینستاگرام، تیک تاک و تریپ ادوایزر، در اینجا 10 شگفتی طبیعی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته اند، به ترتیب صعودی بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سالانه رتبه بندی شده اند.

متن کامل مقاله

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید