• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت
  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت
  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت
  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت
  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت
  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت
  •  باغ پاسارگاد شهرستان فارس استان مرودشت


باغ پاسارگاد

نام مرکز دیدنی

Pasargadae Garden

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

مرودشت

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

حدود 1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

6 ماه اول سال 7:30 الی 20:00, 6 ماه دوم سال 8:00 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

135 کیلومتری شهرستان شیراز، شهرستان مرودشت، مجموعه تاریخی پاسارگاد

معرفی باغ پاسارگاد
در نزدیکی شهر شیراز و در دل شهر باستانی پاسارگاد، مجموعه بناهایی از دوران هخامنشی با نام مجموعه تاریخی پاسارگاد قرار دارد. این مجموعه که از میراث جهانی ایران به حساب می آید شامل بخش هایی نظیر آرامگاه کورش و کمبوجیه، محوطه مقدس، کاخ های دروازه، بار عام و اختصاصی، باغ پادشاهی و آب نماها، دو کوشک، بنای پاسارگاد، پل و ساختارهای دفاعی تل تخت، تنگه بلاغی و کاروانسرای مظفری می شود. باغ پادشاهی پاسارگاد که در دل این مجموعه قرار دارد اولین الگوی باغ سازی باغ ایرانیست و به پردیس کورش نیز معروف می باشد. در برخی منابع آمده این باغ فاخر و زیبا با دستور و نظرات کورش طراحی و ساخته شده است.

معماری
همانگونه که پیش تر گفته شد باغ پاسارگاد اولین الگوی باغ سازی باغ ایرانیست. این باغ وسعتی به اندازه 8 هکتار دارد و الگوی اصلی آن را 4 باغ شکل می دهد. در هر بخش کاخ ها، کوشک هایی وجود داشته و راه آب هایی سنگی که از رود پلوار نشات می گرفتند برای تقسیم آب از میان بخش های مختلف باغ عبور می کرده. امروزه تنها بخشی از آبنما ها و زهکش های آن باقی مانده است. از جذابیت های این باغ قرار گرفتن عناصر طبیعی و معماری در کنار یکدیگر است. 
بدیهی است که این باغ و استحکامات و بناها تا سالیانی پس از حکومت کورش سالم ماندند و به همین طریق الگوی طراحی فاخر باغ ایرانی در سراسر فارس گسترده و تا باغ سازی هند و مغولی هم راه یافته است. در سایر هنرهای کهن ایرانی مانند فرش های به جا مانده از دوران دور نیز الگوی چهار باغ به چشم می خورد.
امروزه از کلیت باغ و مجموعه چیز زیادی باقی نمانده ولی همین اندک بناها، راه آب های باقی مانده و سنگ تراشه های نقش برجسته بر دیوار های شاهان ساسانی مانند طاق بستان گواه زیبایی و عظمت این مجموعه در دوران دور می باشد.

ثبت ملی باغ پاسارگاد
مجموعه باستانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران در میراث جهانی است. این مجموعه به تاریخ  تیرماه 1383 در نشست یونسکو در چین با 100 درصد آرا در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

نرخ قیمت
گردشگر ایرانی 5،000 تومان
گردشگر خارجی 50،000 تومان


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به باغ پاسارگاد

تفریحات نزدیک به باغ پاسارگاد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید