• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه امین الضرب شهرستان تهران استان تهران


خانه امین الضرب

نام مرکز دیدنی

AminOl Zarb Mansion

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

امامزاده یحیی و ایران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تعطیل می باشد

آدرس

تهران، خیابان امیر کبیر، نبش خیابان ایران

خانه امین الضرب در خیابان امیرکبیر یکی دیگر از خانه های قاجاری است که دست نخورده باقی مانده است. خانه امین الضرب یک عمارت دو طبقه است که مثل همه خانه های عهد قاجار در طبقه زیرینش حوضخانه ای وجود دارد و در طبقه فوقانی تالار و گوشواره هایی مزین به مقرنس کاری ها و گچبری های زیبا و آینه کاری است. ایوانی با ستونهای حجاری شده زیبا دارد و در وسط حیاط خانه حوضی وجود دارد و مانند همه خانه های قدیمی از داشتن باغچه هم بی بهره نیست.
 در زیر سقف این خانه که می ایستید می توانید حس کنید زمانی این خانه محل زندگی سید جمال الدین اسدآبادی بوده است. می توانید حس کنید که وقتی برای اولین بار الکتریسته به تهران آمد و روشنایی از این خانه شروع شد مردم چه حسی داشته اند. جالب است بدانید امین الضرب را پدر برق ایران نیز می نامند. این خانه به نوعی تاریخ مشروطه را نیز در خود پنهان کرده است و ساکنان آن تاثیر بسزایی در سیاست و اقتصاد ایران داشته اند. خانه امین الضرب هم مانند خانه شریعتی، ابتهاج و پروفسور حسابی اعتبارش را از ساکنانش کسب کرده است.

بیوگرافی امین الضرب
و اما امین الضرب کیست و چرا خانه زیبایش این همه برای اهالی هنر جذاب است. محمد حسین امین الضرب فرزند محمد حسن اصفهانی مسئول ضرب سکه در عهد ناصری بود که بعد از مرگ ناصرالدین شاه معلوم شد که در ضرب سکه تقلب کرده و به زندان افتاد. محمد حسین که برای تحصیل به فرنگ رفته بود در راه بازگشت متوجه شد که پدرش در زندان است به همین دلیل خود را فورا به دربار رسانید و با پرداخت چهل هزار تومان وجه نقد آن روز پدرش را آزاد کرد. بعدها معلوم شد که تقلبی در کار نبوده و فقط دسیسه درباریان بوده است. چرا که محمدحسن بعد از روزگاران سختی که در اصفهان سپری کرد و دیون پدرش را پرداخت کرد تنها با یک الاغ و چرتکه و 260 ریال پول به تهران آمد. او فنون ضرب سکه را در فرنگ آموخته بود و به پسرش نیز این فنون را آموخت. محمدحسین نیز مانند پدرش به ضرب سکه پرداخت و از 16 سالگی تا 19 سالگی شغلش تجارت ضرب سکه بود. به همین خاطر لقب امین الضرب را به وی دادند. او مدتی را نزد سیدجمال الدین اسدآبادی در همین خانه شاگردی کرد و زبان عربی را آموخت. امین الضرب عاشق مسافرت کردن بود و با یادگیری فرهنگ مردم بیگانه و نحوه زندگی آن ها سعی می کرد که همواره کالاهایی که در فرنگ مورد اقبال واقع شده است را وارد نماید به همین دلیل مظفرالدین شاه از او خوشش  آمد و او را مورد لطف و عنایت خودش قرار داد. با شکل گیری انقلاب مشروطه و مجلس، بازاریان تهران او را به عنوان نماینده خودشان در مجلس برگزیدند. او سه سفر با مظفر الدین شاه به فرانسه و روسیه رفت و هر بار صنعتی را وارد کرد. در دو سفر اول که به فرانسه رفت صنعت ابریشم کشی را وارد کرد اما متاسفانه مزارع شمال را آفت زد و ورشکست شد. برای بار دوم در صنعت ریلی سرمایه گذاری کرد که تا حدودی موفق بود اما برای بار سوم که همسفر شاه به روسیه شد برای اولین بار نیروگاه برق را دید و تاسیسات نیروگاه را به مبلغ 500 هزار تومان خریداری کرد. هنوز شاه در روسیه بود که محمد حسین امین الضرب برق را به تهران آورد. البته بسیاری از رجل سیاسی معتقد بودند که نباید به اختراع فرنگی ها اعتماد کرد و روحانیت نیز آن را جادوی شیطانی می خواندند و مردم به شدت از برق در هراس بودند. تا اینکه امین الضرب در روز نیمه شعبان به مناسبت تولد آقا امام زمان تمام خیابان های منیریه را با لامپ های رنگارنگ آذین بندی کرد و این گونه خرافات را شکست داد. کار به جایی رسید که سر داشتن برق دعوا بود و کارخانه هم تکافوی احتیاج مردم را نمی داد. این گونه شد که برای اولین بار در ایران اداره روشنایی معابر تاسیس شد و مردم بابت برق مصرفی خود مجبور به پرداخت وجه شدند. مردم معتقد بودند برق نسبت به سایر سوخت ها تمیزتر است و از سل جلوگیری می کند. سرانجام محمد حسین امین الضرب پدر برق ایران در سال 1311 بر اثر ابتلا به آسم درگذشت و بنا به وصیت خودش در جوار مولا علی (ع) در نجف اشرف به خاک سپرده شد. فرزندانش حسن، محسن، دکتر یحیی و دکتر اصغر مهدوی هستند. تمام کسانی که در ایران در فلسفه به جایی رسیده اند شاگرد دکتر یجیی مهدوی بوده اند.

دسترسی به خانه امین الضرب
وسیله نقلیه شخصی: خانه امین الضرب در خیابان امیرکبیر نبش خیابان ایران واقع شده است.
مترو:  با استفاده از خط دو مترو در ایستگاه بهارستان از قطار پیاده شوید وارد خیابان مصطفی خمینی، سپس علامه رضی، از آنجا وارد خیابان مردم و در نهایت وارد گل محمدی شده تا به خیابان ایران برسید. به سمت چپ بپیچید و مستقیم جلو بروید تا به خیابان امیرکبیر برسید. خانه امین الضرب نبش خیابان ایران قرار گرفته است. حدودا نیم ساعت پیاده روی تا رسیدن به خانه امین الضرب را خواهید داشت.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه امین الضرب

تفریحات نزدیک به خانه امین الضرب

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید