• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای ازمیغان شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  روستای ازمیغان شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  روستای ازمیغان شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  روستای ازمیغان شهرستان خراسان جنوبی استان طبس


روستای ازمیغان

نام مرکز دیدنی

Azmighan Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

طبس

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان خراسان جنوبی، 40 کیلومتری شرق شهرستان طبس

استان پهناور خراسان سرزمین کهن با اقلیم متنوع و جذاب، از قدیمی ترین دوران حیات بشری، در سال 1383 به 3 بخش خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند تقسیم شده است. یکی از شهر های شگفت انگیز این استان، شهر طبس است، شهری ساخته دست طبیعت و مردمان سخت کوش کویر. در دل این کویر روستایی با طراوت و زیبا با مردمانی خون گرم، مهان نواز و فرهیخته به نام ازمیغان قرار دارد.
روستای سر سبز ازمیغان بی شک بهشتی است در دل کویر و مامن دلربایی برای لذت بردن از آفرینه های طبیعت است. آب و هوای منحصر به فرد، زمین های حاصلخیز و جریان رودخانه های دائمی، زمینه مناسبی را برای رویش پوشش های گیاهی متفاوتی نظیر شالیزار و نخل خرما را بطور همزمان فراهم آورده است. خانه های روستا همانند دیگر معماری های کویری، از خشت، گل و خاک با چوب به هم گره خورده اند و روستایی منسجم و در عین حال سرزنده و سرشار از نعمت ساخته اند. نام این روستا در زبان محلی به معنای مکانی برای افراد خوشگذران است.

مردم شناسی:
ازمیغان از جمعیتی 223 نفری تشکیل شده و در کل 68 خانوار در آن زندگی می کنند. مردم روستا به سبب موقعیت آب و هوایی گرم خشک و گرم و مرطوب، بیشتر به فعالیت های کشاورزی و باغداری می پردازند.

محصولات و اقتصاد ازمیغان:
از جمله محصولات آن ها خرما، انگور، سیب، پرتقال، نارنگی، نارنج، خرمالو، آلو، زردآلو، شلیل، هلو، گلابی، به، گردو، بادام، خیار، خربزه، هندانه، طالبی، جو، گندم، برنج، انواع سبزیجات، کاج، اکالیپتوس، بیشه، لاله وحشی و گل محمدی می باشد. از دیگر فعالیت های اقتصادی آن ها می توان به دامپروری، قالیبافی و پرورش مرغ بومی اشاره کرد. 

جاذبه های گردشگری ازمیغان:
وجود جاذبه هایی همچون آبشار قدمگاه و گونه‌ های گیاهی وحشی مانند درخت انجیر کوهی با ارتفاع ۲۰ متر و قدمت ۳۰۰ ساله، از عوامل جذب طبیعت دوستان به این روستا می باشد. تنگه و آبشار ازمیغان یکی از دنج ترین مکان ها برای شنا، آب تنی و خلوت کردن است. برای رفتن به این تنگه باید از میان باغ های پر میوه و شالیزار های سبز و همچنین نخل های خرما گذر کنید و بعد از نیم ساعت پیاده روی به مکانی مسحور کننده می رسید. برکه ای خنک و پر از ماهی که حدود 8 متر عمق دارد و مکانی هیجان انگیز و لذت بخش را برایتان فراهم می کند. 
تخت عروس از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا در میان رودخانه است و در کف دره خودنمایی می کند. این سنگ بزرگ و سفید به سبب آنکه از 2 طرفش آب در حال حرکت است همانند یک تخت به نظر می رسد.
از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان طبس می توان به باغ گلشن، کال جنی، رودخانه نمک طبس، قلعه اسماعیلیان، طاق شاه عباسی و ارگ طبس اشاره کرد.

آثار تاریخی ازمیغان:
قلعه دختر در 5 کیلومتری روستا واقع شده است که دارای خانه های دستکند می باشد. همچنین دو خط نوشته از دوره محمد بن جعفر طیار شبیه به خط عربی وجود دارد.
آرامگاه محمد بن جعفر طیار برادرزاده امام علی (ع) بر فراز کوهستان است، و بهشت ازمیغان از آنجا قابل مشاهده می باشد. قدمت مزار اصلی و اولیه، در زمان ورود اسلام به ایران بوده است. زلزله 1357 این بنا به طور کل تخریب می کند و بنایی تازه بر روی مزار ساخته می شود. مردم ازمیغان اعتقاد قلبی خاصی به این مزار دارند و برای زیارت و ادای نذر به این مکان می‌آیند. 

تذکر: تنگه ها معمولا هموار نیستند و لبه های سنگی دارن، پس بی گدار به اب نزنید و در قسمت های شناسایی شده شیرجه بزنید. همچنین شنا کردن در تنگه  زمانی که تنها هستید می تواند حادثه آفرین باشد.

تذکر: این روستا تنها یک مغازه دارد که در ایام شهادت تعطیل می باشد. پس بهتر است اگر در این ایام ازمیغان را برای سفر انتخاب می کنید، آذوقه و مایحتاجتان را از شهر های اطراف آن خریداری کنید.

بهترین فصل سفر به ازمیغان:
تمامی روز های سال در این روستای زیبا جلوه گر مناظر چشم نواز و نابی هستند تنها کافی است بدانید در این سفر به دنبال چه چشم اندازی هستید تا زمان مناسب را خودتان انتخاب کنید.
بهار در بیشتر مکان های گردشگری بهترین زمان برای تماشای طبیعت  است و ازمیغان نیز از آن مستثنی نمی باشد اما شالیزارهای آن در فصل تابستان جلوه دیگری دارند که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کند. در نیمه دوم سال با آب و هوایی به نسبت معتدل و مطبوع تر روبه رو خواهید شد، پس بهترین زمان برای راهپیمایی در کویر و ماجراجویی در آن خواهد بود.

در ازمیغان کجا اقامت داشته باشیم:
به هنگام سفر به دریاچه ازمیغان می توانید در اقامتگاه بوم گردی همچون ناردون سکونت داشته باشید و یا از سوییت و ویلاهای گردشگری با قیمت های بسیار مناسب در طبس استفاده کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای ازمیغان

تفریحات نزدیک به روستای ازمیغان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید